startups

جایزه ملی شرکت های نوپای دانشگاهی

جایزه ملی شرکت های نوپای دانشگاهی

معرفی

در چند سال اخیر گسترش استارت آپ ها و همچنین بسترسازی برای حرکت آن ها در مسیر توسعه کشور صورت گرفته است. فراهم کردن فضای مناسب برای خارج شدن از چرخه تولید محصولات نفتی و صادرات آن،گسترش اقتصاد غیر نفتی از اقدامات اصلی دولت در این چند سال اخیر می باشد. لذا ایجاد محیطی پویا و فعال حرکت این موج در مسیر بهبود و در آینده ای نه چندان دور ایران را از دام اقتصاد تک محصولی خارج کرده و ساختار مناسبی برای بهبود اقتصاد وصادرات ایده و فکر فراهم می کند.

با گسترش فکرها و یا ایده ها، استارت آپ های ناب دیگر در صنعت ایران فضای بسیار مناسبی جهت سرمایه گذاری بر روی این ایده ها را پیدا می کنند. زمانی که این استارت آپ ها با حمایت دولت و سرمایه گذاران به یک سازمان با درآمدزایی مناسب مبدل شوند، چرخ اقتصاد دوباره حرکت پرسرعت و رو به جلو خود را آغاز خواهد کرد. در همین راستا، مسائل مالی، بازاریابی، حقوقی، فنی و غیره مانع رشد و حرکت شرکت های نوپا ودانش بنیان می شود و آنان به صرف داشتن ایده و فکر نمی توانند به موفقیتی شگرف دست پیدا کنند.

به همین دلیل می بایست فضای مناسب برای یادگیری بکارگیری موارد فوق را برای این استارت آپ ها به وجود آوریم. اما دلیل بنیادی به وجود آمدن مسابقه استارت آپ های دانشگاهی، فراهم کردن محیطی پویا و یادگیرنده برای این استارت آپ ها می باشد تابتوانند در مسیر تعالی گام بردارند و از یک تیم به یک سازمان تبدیل شوند. هدف از برگزاری این مسابقه تنها تعیین تیم برنده و اهدای جوایز به آنها نیست، بلکه فراهم کردن بستری برای حرکت رو به جلو و کمک به پیشرفت این تیم ها و تبدیل آنان به کارآفرینان موفق جهت ارتقاء و بهبود شرایط اقتصاد غیر نفتی کشور در راستای چشم انداز ایران ۱۴۰۴ می باشد.

هر چه این تیم ها بتوانند کارآمدی خود را ثابت کنند، سرمایه گذاران رغبت بیشتری در سرمایه گذاری به روی این افکار و ایده ها خواهند داشت، بنابراین فضای مناسبی را برای ورود سرمایه گذاران خارجی به کشور و سرمایه گذاری به روی این استارت آپ ها در داخل ایران فراهم می نمایند.

بوجود آمدن چنین فضایی نگرانی های موجود در خصوص فرار مغزها و همچنین خارج شدن سرمایه از کشور را از بین خواهد برد و ایران را به یک قطب بزرگ منطقه در فناوری و سرمایه گذاری خارجی تبدیل خواهد کرد. در همین راستا، جایزه ملی شرکتهای نوپای دانشگاهی طراحی و شکل گرفت. این جایزه جهت ایجاد بستری مناسب برای رقابت تیم های استارت آپی دانشگاهی و فراهم آوردن فضایی جهت ارائه و معرفی ایده ها و تیم ها به جامعه علمی و تخصصی و سرمایه گذاران به وجود آمده است.

اهداف

در تمامی کشورها چیزی در حدود ۹۰ درصد از ایده های نو محکوم به شکست هستند. دلایل اصلی این شکست نبود بازار مناسب، کمبود نقدینگی، عدم وجود مدل کسب و کار مناسب و…. می باشد. یک کسب و کار زمانی شکل می گیرد که برنامه مدون و قابل انعطافی وجود داشته باشد. زمانی که ایده ها و استارت آپ ها بر اساس معیاری قابل سنجش، ارزیابی نگردد، ممکن است ایده ای عالی در مرحله اول حذف گردد ولی ایده ای ناموفق به مسیر خود ادامه دهد و پس از صرف هزینهای بالا به شکست محکوم گردد. لذا بر خلاف تصور همگان ارزیابی و امتیازدهی به مدل های کسب و کار می بایست بر اساس یک مدل و پلتفورم منطقی ارزیابی گردد. مدل ارزیابی با توجه به اهمیت مبحث استارت آپ ها در اقتصاد غیر نفتی می بایست براساس نیازهای کشور تعریف و تدوین می گردد. زمانی که معیارهای قابل سنجش برای ارزیابی یک فکر و ایده و استارت آپ وجود داشته باشد به راحتی امکان جذب سرمایه های مناسب برای سرمایه گذاری بر روی ایده به وجود می آید. در همین راستا بر آن شدیم با ایجاد یک کمیته علمی از کار آفرینان، اساتید فن و سرمایه گذاران در مسیر ایجاد مدل ارزیابی ملی و همچنین تعریف یک پلتفرم ملی برای اعتبار سنجی ایده ها و استارت آپ ها قدم برداریم.

– ایجاد فضای مناسب جهت کمک به استارت آپ های دانشگاهی

– امکان جذب سرمایه گذاری داخلی و خارجی

– ایجاد مدل ارزیابی ایده ها و استارت آپ های دانشگاهیَ

ماموریت

امروزه اهمیت و نقش فناوری در رشد اقتصادی کشورها بر هیچکس پوشیده نیست و کشورها تلاش می کنند سیاست های توسعه صنعتی و اقتصادی خود را همسو با سیاست‌های فناوری تدوین کنند، چرا که دیگر با اتکای صرف به منابع طبیعی نمی توان به رشد اقتصادی دست یافت به عبارت دیگر آنچه امروز تضمین کننده رشد و پیشرفت کشورهاست منابع و توان فناورانه و نوآورانه آنهاست.

همانطور که می دانیم وابستگی اقتصاد کشور به صادرات یک محصول باعث آسیب‌پذیری بسیار بالای اقتصاد آن کشور می‌شود. آسیب‌پذیری اقتصاد تک محصولی زمانی بیشتر می‌شود که این محصول منبع طبیعی موجود در کشور باشد. بدیهی است در چنین شرایطی هرگونه نوسان غیرعادی که در قیمت این کالا یا کالاهای محدودی که منابع اصلی درآمد را تشکیل می‌دهد به وجود می آید وآثار پردامنه‌ای بر ساختار اقتصادی، سیاسی و اجتماعی آنهـا برجا خواهد گذاشت.

در همین راستا حرکت به سوی مسیری که درآن صادرات غیر نفتی نقش پررنگی دارد ازاهمیت ویژه ای برخوردار است. کارآفرینان داخلی درواقع همان نخبگان هستند که چرخ اصلی فناوری رادر کشورهای مختلف می چرخانند و نخبگان هر کشوری سرمایه آینده برای آن کشور به شمار می آیند. سرمایه ای که این روزها دیگر شعار نیست و عین واقعیت است. وقتی بخش عمده ای از درآمد صنایع بزرگ از محل فناوری تأمین می شود پس نخبگان را می توان عین ثروت دید و حمایت از وضعیت امروز آنها سرمایه گذاری بلند مدت و سودآور فرداست.

با توجه به پتانسیل بالای ایران از نظر نیروی انسانی خلاق و کارآزموده و نیز فاصله قابل توجه بازار کسب و کار و تجارت الکترونیکی ایران تا اشباع، در صورت ساماندهی بهینه و به موقع این فضا، می‌توان اکوسیستم کارآفرینی را به مرحله رشد و سودآوری در سطح ملی رسانده و کشور را در حوزه اقتصاد دیجیتال و اقتصاد اینترنتی در سطح جهان مطرح کرد.

بنابراین فراهم آوردن امکان صادرات محصولات و خدمات این حوزه، تهیه و تصویب قوانین حمایتی در قالب برنامه های توسعه کشور (مالی و اعتباری، مالیاتی، حقوقی، گمرکی، بیمه ای) توسعه شرکت های دانشگاهی و دانش بنیان و توسعه نظام آموزشی برای آشنایی با مباحث کارآفرینی به توسعه و تقویت فضای شکل گیری استارت آپ ها کمک قابل توجهی خواهد کرد.

استارت آپ ها شرکت های نوپایی هستند که می توانند با هزینه پایین، ارزش افزوده بسیاری برای اقتصاد غیر نفتی ایران داشته باشد.

یک استارت‌آپ با یک ایده جدید و نوآورانه متولد می شود که این ایده، فلسفه وجود استارت آپ است پس باید به خوبی ارزیابی و اعتبارسنجی شده و پتانسیل تجاری سازی آن بررسی شود.

زمانی که استارت آپ ها از دل جامعه دانشگاهی رشد می کنند ارزش بالایی پیدا خواهند کرد، دانشجویان در این راستا احتیاج به حمایت، پشتیبانی کامل دولت وبخش خصوصی دارند تا بتوانند این شرکت های نوپا را در مسیر ترقی و پیشرفت قرار دهند. می توان گفت هدف کلی سند چشم انداز بیست ساله کشورمان در افق ۱۴۰۴ هم دستیابی به جایگاه برتر در تمام زمینه های علمی، فناوری، اقتصادی و رسیدن به قله های رفیع علمی و اقتصادی با بهره گیری از فناوری های نوین در ارتقای فرآیند کارآفرینی است و تحقق این امر نیازمند بسترهایی بوده که ضرورت شکل دهی و توجه به آن ضروری جلوه می نماید.

آنچه مسلم است ساختار اقتصادی دنیای امروز با گذشته به طور اساسی تغییر کرده است. شاخص‌های سخت افزاری و دارایی‌های مشهود که دیروز در جایگاه یک بنگاه اقتصادی، نقش تعیین‌کننده داشت جای خود را به نوآوری، ابداع، خلق محصولات جدید و دارایی‌های نرم‌افزاری داده است. اگر دیروز ثروتمندترین افراد دنیا آن هایی بودند که منابع مالی بیشتری در اختیار داشتند، امروز ثروتمندترین مردمان دنیا، افراد دانش مدار، خلاق، نوآور و کارآفرین هستند. لذا توسعه اقتصادی دنیای امروز بر پایه نوآوری، خلاقیت و کارآفرینی و استفاده عملی و کاربردی از دانش استوار است. اگر بپذیریم که در قرن حاضر اقتصاد جهان و سرعت رشد اقتصادی بر پایه نوآوری و کارآفرینی استوار است، باید بستر لازم را برای رشد کسانی که “ایده را به محصول” و “علم و دانش را به صنعت” تبدیل می‌نمایند فراهم سازیم. اینجاست که اهمیت نقش کارآفرین و نیاز به کارآفرین درجهت توسعه اقتصادی کشور مشخص می‌شود.

از آنجایی که مجموعه سیمیاگران سال هاست در حوزه ایده، خلاقیت و بهره وری مشغول به فعالیت می باشد، برآن شد با اندیشه حمایت از شرکت های نوپایی که از بستر دانشگاه های کشور عزیزمان ایران بر می خیزد، اولین دوره مسابقه سراسری شرکت های نوپای دانشگاهی را برگزار می کند. لازم به توضیح است که تیم برنده این مسابقه به مسابقات جهانی استارت آپ های دانشگاهی ونچرکاپ در کشور دانمارک اعزام خواهد شد.

مسابقه جهانی استارت آپ های دانشگاهی ونچر کاپ
در صورتیکه تیمهای برنده مسابقه استارت آپ های دانشگاهی ایران (نیلوفر) استانداردهای جهانی را دارا باشند به مسابقه جهانی استارت آپ های دانشگاهی ونچرکاپ اعزام خواهند شد.

venturecup

venturecup

universityworldcup

universityworldcup

 

 

 

 

 

 

 

 

 

اطلاعات تماس :

شماره تماس : ٠٢١٢۶٢١٨٠٢٩

فکس : ٠٢١٢۶٢١٨٠٢٩

ایمیل دبیرخانه: contest [at] niloufarsc.ir

آدرس : بلوار آفریقا (جردن)، بالاتر از بلوار اسفندیار، خیابان گلفام، پلاک ٣٢، واحد ۶.

وب سایت رویداد

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید