بیست و ششمین نمایشگاه بین‌المللی نفت، گاز، پالایش و پتروشیمی

با حضور رئیس مجلس شورای اسلامی نمایشگاه بین المللی نفت افتتاح شد

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی شرکت سهامی نمایشگاه های بین المللی جمهوری اسلامی ایران، رئیس مجلس شورای اسلامی صبح امروز با حضور در محل نمایشگاه‌های بین‌المللی تهران، از سالن‌های بیست و ششمین نمایشگاه بین‌المللی نفت، گاز، پالایش و پتروشیمی بازدید کرد.

محمدباقر قالیباف رئیس مجلس شورای اسلامی صبح امروز (جمعه) به منظور حضور در مراسم افتتاحیه بیست و ششمین نمایشگاه بین‌المللی نفت، گاز، پالایش و پتروشیمی وارد محل دائمی نمایشگاه‌های بین‌المللی تهران شد و پس از افتتاح آن، از سالن‌های نمایشگاه بازدید کرد و از نزدیک در جریان دستاوردها، تولیدات و پروژه‌های در حال اجرای شرکت‌های حاضر در این نمایشگاه قرار گرفت.

محمدباقر قالیباف با حضور در غرفه شرکت ملی نفت ایران به صورت وبیناری با مسئولان و کارگران این شرکت در نقاط مختلف کشور ارتباط زنده برقرار کرد و پس از استماع دستاوردها و کارکردهای شرکت های تابعه و همچنین دغدغه های مطرح شده از اقدامات آنها قدردانی به عمل آورد.

در این بازدید جواد اوجی وزیر نفت، هومن رازدار مدیر عامل نمایشگاه بین المللی، فریدون حسنوند رییس کمیسیون انرژی مجلس، علی عسگری مدیرعامل پتروشیمی خلیج فارس، مجتبی توانگر عضو کمیسیون انرژی، محسن خجسته مهر رییس شرکت ملی نفت ایران، رئیس مجلس شورای اسلامی را همراهی می‌کردند.

این نمایشگاه که با شعار «نفت دانش بنیان؛ تولید ایرانی، صادرات جهانی» برگزار شده، از ۲۳ تا ۲۶ اردیبهشت ماه ۱۴۰۱ میزبان شرکت های کوچک و بزرگ نفتی، سرمایه گذاران بزرگ نفت، مدیران و مسئولان این حوزه، فعالان و نخبگان داخلی و خارجی صنعت نفت، گاز و پتروشیمی و پالایش است.

بیست و ششمین نمایشگاه بین‌المللی نفت، گاز، پالایش و پتروشیمی

بیست و ششمین نمایشگاه بین‌المللی نفت، گاز، پالایش و پتروشیمی

منبع : iranfair

برگزاری نمایشگاه خودرو در شهرآفتاب

مدیرعامل نمایشگاه شهرافتاب از برگزاری نمایشگاه خودرو پس از سه سال وقفه در این نمایشگاه خبر داد.

عباس تقدسی‌نژاد در گفت‌وگو با ایسنا، با اعلام خبر برگزاری چهارمین نمایشگاه بین‌المللی خودرو در شهر آفتاب گفت: در کشور ۳۳ سایت نمایشگاهی داریم که از این امکان استفاده بهینه نمی‌شود و سایت نمایشگاهی نمایشگاه شهرآفتاب نیز براساس استاندارد جهانی در زمینه ساخت و تجهیزات نمایشگاهی، ساخته شده است؛ اما متاسفانه بهره برداری مورد توجهی از آن نشده است و امیدواریم با به کارگیری روش های نوین در برگزاری نمایشگاهی و استانداردها بتوانیم نمایشگاه‌های مشترکی را با سایر کشورها برگزار کنیم و این موضوع را در برنامه کاری خود دادیم و در این خصوص هم بحث‌های نهایی انجام شده است؛ اما رفع تحریم‌ها در این زمینه می‌تواند کمک‌های جدی کند.

وی افزود: نمایشگاه شهر آفتاب نیز بر اساس استاندارد جهانی در زمینه ساخت و تجهیزات نمایشگاهی، ساخته شده است؛ اما متاسفانه بهره برداری مورد توجهی از آن نشده است و امیدواریم با به کارگیری روش‌های نوین در برگزاری نمایشگاهی و استانداردها بتوانیم نمایشگاه‌های مشترکی را با سایر کشورها برگزار کنیم و این موضوع را در برنامه کاری خود داریم و در این خصوص هم بحث های نهایی انجام شده است ، اما رفع تحریم ها در این زمینه می‌تواند کمک‌های جدی کند.

وی با بیان اینکه در چهارمین نمایشگاه خودروی تهران با حضور ۲۵ شرکت تولید کننده خودرو در بخش‌های سواری، تجاری و کار برگزار خواهد شد که نمایشگاه از ۲۷ تا ۳۰ اردیبهشت ماه پذیرای عموم مردم و علاقه مندان به صنعت خودرو است، گفت: با توجه به اینکه از سه سال گذشته در پی شیوع کرونا و اعمال تحریم های کشورهای غربی، صنعت خودرو به دستاوردهایی رسیده است که این نمایشگاه با هدف ارایه آخرین دستاوردهای در صنعت خودرو ایران خواهد بود.

تقدسی نژاد گفت: در چهارمین نمایشگاه خودروی تهران سرمایه‌گذارانی از ایران، چین، کره و ترکیه و کشورهای حوزه خلیج فارس مهمان خواهند بود و از نمایشگاه نیز بازدید می‌کنند.

منبع : ایسنا

مدیر عامل نمایشگاه بین المللی فارس

از سرگیری فعالیت های نمایشگاهی شرکت نمایشگاه های بین المللی فارس از ۲۰ خرداد ماه

مدیر عامل شرکت نمایشگاه های بین المللی فارس گفت: پس از شیوع ویروس کرونا و الزام به رعایت نکات بهداشتی و لغو شدن تجمعات،رفت و آمدها و برنامه های جمعی ، برنامه های اجرایی نمایشگاه ها نیز به حالت تعویق درآمد و اکنون شرکت نمایشگاه های بین المللی فارس با ارائه طرح های لازم پیشگیری به استانداری فارس ، سازمان صنعت، معدن و تجارت استان فارس و دانشگاه علوم پزشکی شیراز و کسب تاییدیه و دستور العمل های بهداشتی لازم و با نظارت، رعایت و فراهم کردن تجهیزات و مراقبت های بهداشتی، ویژه فعالیت های اقتصادی خاص و نمایشگاه های تخصصی که مخاطب خاص دارند برنامه ریزی شده و برگزار می گردند.

سید محمود موسوی از تصویب ۷۶ عنوان نمایشگاهی برای سال ۱۳۹۹ توسط کارگروه توسعه صادرات غیر نفتی استان فارس در محل دایمی نمایشگاه های بین المللی فارس خبر داد و گفت: علیرغم وجود موضوع شیوع ویروس کرونا و همچنین تعویق برخی از این عناوین در ابتدای سال، با همکاری نهاد های ناظر و اجرای دستور العمل های بهداشتی و رعایت فاصله اجتماعی توسط مشارکت کنندگان و بازدید کنندگان، با جابجایی عناوین به تعویق افتاده تلاش می شود طی سال جاری ۷۶ عنوان تصویب شده برگزار شوند.

موسوی همچنین گفت: شانزدهمین نمایشگاه بین المللی و تخصصی کشاورزی ، ماشین آلات، نهاده ها و آبیاری با هدف حمایت بیشتر از تولید کنندگان داخلی در سال جهش تولید و ارائه جدیدترین محصولات، ماشین آلات و تجهیزات خاص حوزه کشاورزی و با مشارکت شرکت ها و تولید کنندگان معتبر و رسمی این صنعت از سراسر نقاط کشور از تاریخ ۲۰ تا ۲۳ خرداد ۱۳۹۹برپا خواهد شد.

وی افزود: کلیه سالن های نمایشگاهی ، روزانه قبل از شروع به کار نمایشگاه و در هنگام برگزاری بر اساس دستورالعمل های بهداشتی گندزدایی خواهند شد و با توجه به فراهم شدن مواد ضدعفونی کننده و محل هایی جهت شست و شوی دست ها در تمام سالن ها ، مشارکت کنندگان و بازدید کنندگان علاوه بر اینکه ملزم به رعایت فاصله اجتماعی و استفاده از ماسک و دستکش هستند می توانند دست های خود را شسته و ضد عفونی نمایند.

مدیر عامل نمایشگاه بین المللی فارس گفت: پیش بینی می شود کارشناسان، متخصصان و تولید کنندگان فعال در حوزه صنعت کشاورزی با بازدید تخصصی از این نمایشگاه و ارتباط مستقیم با برترین صنعتگران این عرصه که به مدت چهار روز در محل دایمی نمایشگاه های بین المللی فارس به ارائه آخرین دستاورد ها و خدمات خود می پردازند، بهره لازم ببرند.

منبع : farsfair.ir

ارزیابی معیارهای برگزاری رویدادهای تجاری با کمک GIS  و AHP

ارزیابی معیارهای برگزاری رویدادهای تجاری با کمک GIS  و AHP

ارزیابی معیارهای برگزاری رویدادهای تجاری با کمک GIS  و AHP

علی رجب زاده

کارشناسی ارشد مهندسی عمران

مدیرعامل شرکت نمایشگاهی دکوپاژ

Email: decopazh.stallex@gmail.com

چکیده

امروزه برگزاری رویدادهای تجاری و مشارکت در آنها، مانند گذشته نیست و به مدد تکنولوژی‌های مدرن و استفاده از داده‌های صحیح و به روز، توسط مدیران به لحاظ زمانی و مکانی و سایر معیارهای تاثیرگذار سنجش می‌شوند. دسترسی به اطلاعات مهمی همچون فاصله مراکز تجاری و تولیدی و صنعتی مرتبط با رویداد، تعداد رویدادهای مشابه داخلی و خارجی، فاصله زمانی آنها، کیفیت برگزاری، جمعیت بازار هدف رویداد و… شاخص‌های مهمی در تصمیم گیری مدیران است.

AHP یکی از روش‌های ACDM تصمیم گیری چند معیاره است که می‌تواند با وزن دهی به معیارها اولویت آن را مشخص کند. اما نکته حائز اهمیت داشتن اطلاعات موثق و موثر برای سیستم‌های تصمیم گیری است، که با کمک CIS (سیستم اطلاعات مکانی) و تشکیل پایگاه داده DBMS می‌توان اطلاعات را طبقه بندی و به صورت لایه‌ای مورد استفاده قرار دهد.

استفاده از ابزارهای جدیدی مانند MCDM و GIS از یک سو می‌تواند به توسعه تجارت و صادرات کشور یاری رساند و از سوی دیگر می‌تواند از موازی کاری و حتی صدمات رویدادهای تکراری بکاهد و راهی به سمت تعالی صنعت نمایشگاهی باشد.

 

کلمات کلیدی: EVENT، MCDM، GIS، AHP، DBMS، رویدادهای تجاری

 

۱- مقدمه

در سال‌های اخیر مشاهده شده است که برخی از صاحبان صنایع ایرانی که در رویدادهای داخلی و خارجی مشارکت کرده‌اند، به اهداف مورد نظر در زمینه مشارکت (صادرات، راه‌های ارسال کالا، بازاریابی و …) دست نیافته‌اند. یکی از دلایل این امر را می‌توان در نبود داده‌های قابل استناد و اطلاعات نسبت به نمایشگاه‌های داخلی و جهانی دانست. از این نظر، بررسی هدفمند و طبقه بندی شده رویدادهای تجاری جهت حضور موثر فعالان تجاری و تولیدکنندگان داخلی از اهمیت زیادی برخوردار است. در واقع برای تصمیم گیری صحیح مدیران باید اطلاعات طبقه بندی شده و معیارهای درست وجود داشته باشد تا بتوان با انتخاب بهترین رویدادهای داخلی و خارجی، چه از منظر مشارکت کننده و چه از منظر مدیران نمایشگاهی، به توسعه تجارت و صادرات یاری رساند.

نخستین گام برای رسیدن به نتیجه مطلوب، ایجاد یک بانک اطلاعاتی کامل (DBMS) با کمک GIS است که خروجی آن، رویدادهای تجاری با مشخصاتی همچون زمان و مکان برگزاری، سطح مشارکت بین المللی، بررسی زیر ساخت‌های شهری، نزدیکی بازارهای هدف و… است. GIS یکی از مهمترین ابزارهای دنیای امروز است که در تمام علوم و رشته‌ها کاربرد دارد. در GIS داده‌ها به صورت زمانی، مکانی و نیز ویژگی های داده مدنظر هستند. به عنوان مثال، در بانک DBMS یک رویداد، هم مکان هم زمان و هم ویژگی‌هایی از قبیل نوع کشور یا منطقه، روش‌ها و سطح دسترسی به نمایشگاه، و مواردی از این دست بایگانی می شوند و اگر خروجی گرافیکی هم مورد نیاز باشد، هر یک از این داده‌ها روی یک لایه ذخیره و نمایش داده می‌شوند. در مرحله بعد، نوبت به دسته بندی و رتبه بندی این رویدادها و تصمیم‌گیری درباره آنها می رسد که در این زمینه، الگوریتم های MCDM می‌تواند راهگشا باشد.

۲- سیستم اطلاعات مکانی (GIS)

جی آی اس (Geographic information system) سیستمی است که با بهره‌گیری از آن، کلیه اطلاعات جمع‌آوری شده به صورت لایه لایه تهیه شده و پس از تفیک و کنترل داده‌ها کلیه اطلاعات توصیفی و مکانی مورد نیاز وارد سیستم می‌شود.

بدین وسیله علاوه بر دسترسی صحیح و سریع به داده‌های موردنیاز در یک حجم وسیع، امکان ارائه و به تصویرکشیدن اطلاعات مکانی و موضوعی در قالب نقشه، جدول و نمودار، ویرایش و بهنگام نمودن داده‌ها و نیز امکان استفاده از داده‌های موجود در جهت اهداف مختلف و براساس نیازهای گوناگون کاربران فراهم می‌گردد.

در حال حاضر از این سیستم‌ها بسته به نیازهای هر منطقه یا کشور در بخش‌های مختلف (مانند مطالعات زیست‌محیطی، برنامه‌ریزی شهری و شهرداری، خدمات ایمنی شهری، مدیریت حمل و نقل و ترافیک شهری، تهیه نقشه‌های پایه، مدیریت کاربری اراضی، خدمات بانکی، خدمات پستی، مطالعات جمعیتی و مدیریت تأسیسات شهری مثل برق، آب،گاز، و..) استفاده می‌شود و با گذشت زمان و توسعه سیستم‌ها، کاربرد جی‌آی‌اس به کلیه بخش‌های مرتبط با زمین گسترش یافته است.

اولین نمونه از یک جی‌آی‌اس ملّی، جی‌آی‌اس کانادا است که از اواخر۱۹۶۰ به این طرف ‌به صورت پیوسته مورد استفاده قرار گرفته است.

در ایران، اولین مرکزی که به طور رسمی استفاده از سیستم اطلاعات مکانی را در کشور آغاز کرد سازمان نقشه‌برداری کشور بود که در سال ۱۳۶۹ براساس مصوبه مجلس شورای اسلامی، عهده‌دار طرح به کارگیری این سیستم شد. فعالیت‌های اجرایی پروژه ایجاد سیستم اطلاعات مکانی در وزارت صنایع و معادن، از فروردین ۱۳۷۱ آغاز گردید و هم‌اکنون از این سیستم به طور گسترده در ارتباط با فعالیت‌های آن استفاده می‌گردد.

شکل 1- پایگاه داده GIS

شکل ۱- پایگاه داده GIS

 

بطور اجمال قابلیت‌های جی‌آی‌اس نسبت به سیستم‌های اطلاعاتی مشابه را می‌توان به شرح زیر بیان داشت:

  • قابلیت جمع‌آوری، ذخیره، بازیابی و تجزیه و تحلیل اطلاعات با حجم زیاد؛
  • قابلیت برقراری ارتباط بین اطلاعات مکانی (نقشه) و اطلاعات غیرمکانی(جداول اطلاعاتی) و ایجاد امکانات تجزیه و تحلیل اطلاعات مکانی با استفاده از اطلاعات غیرمکانی و بالعکس؛
  • توانایی انجام طیف وسیعی از تحلیل‌ها مانند: روی هم قراردادن لایه‌ها، پیداکردن اشیای مختلف با استفاده از خاصیت نزدیکی آن‌ها به یک شی‌ء خاص، شبیه‌سازی، محاسبه تعداد دفعات وقوع یک حادثه در فاصله مشخص از نقطه یا نقاط معین، و …؛
  • داشتن دقت، کارآیی، سرعت عمل زیاد و سهولت در بهنگام‌سازی داده‌ها؛
  • توانایی انجام محاسبات آماری مانند محاسبه مساحت و محیط پدیده‌های مشخص شده؛
  • قابلیت ردیابی و بررسی تغییرات مکان‌های جغرافیایی در طول زمان؛
  • قابلیت استفاده برای مکان‌یابی پروژه‌های مختلف

۳- تصمیم‌گیری چندمعیاره [۱] (MCDM)  

تصمیم‌گیری[۲] در واقع طریقه عمل در مسیری خاص به صورت آگاها‏‏‏‏نه جهت نیل به اهداف و مطلوب تعریف شده است تا بدین طریق گزینه‌ای مناسب در میان انواع گزینه‌ها انتخاب شوند.

در بسیاری از موارد نتیجه‌ی تصمیم‌گیری‌ها وقتی مطلوب و مورد رضایت تصمیم‌گیرنده است که تصمیم براساس چندین معیار بررسی و تجزیه و تحلیل شده باشد. در دهه‌های اخیر، توجه محققین معطوف به نمونه‌های چندمعیاره برای تصمیم‌گیری‌های پیچیده گردیده است. در این تصمیم‌گیری‌ها به جای استفاده از یک معیار سنجش از چندین معیار استفاده می‌گردد.

روش تصمیم‌گیری چندمعیاره شامل یک سری از تکنیک‌ها (از جمله وزن‌ها یا تحلیل‌های همگرایی) است که اجازه می‌دهد طیفی از معیارهای وابسته به یک مبحث امتیازدهی و وزن‌دهی شده و سپس رتبه‌بندی شوند. تکنیک‌های تجزیه و تحلیل چند‌معیاره، ابزارهای شناخته شده‌ی پشتیبان تصمیم‌گیری هستند که در ارتباط با تصمیم‌گیری در مسائل پیچیده، که جنبه فناوری شده، اقتصادی، محیطی و اجتماعی می‌باید در نظر گرفته شوند، استفاده می‌شوند.

۴- فرآیند تحلیل سلسله‌مراتبی(AHP)

فرآیند تحلیل سلسله‌مراتبی یکی از روش‌های تصمیم‌گیری چند‌شاخصه است که به منظور وزن‌دهی و اولویت‌بندی شاخص‌ها و تصمیم‌گیری و انتخاب یک گزینه از میان گزینه‌های متعدد تصمیم، با توجه به شاخص‌هایی که تصمیم‌گیرنده تعیین می‌کند، به کار می‌رود. روش AHP روشی است که می‌تواند معیارهای کیفی یک مساله تصمیم را به صورت کمّی درآورد. فرآیند تحلیل سلسله‌مراتبی یا بطور اختصار AHP، روشی است برای تبدیل ارزیابی‌های ذهنی اهمیت‌های نسبی به مجموعه‌ای از وزن‌ها. این روش، یکی از جامع‌ترین سیستم‌های طراحی شده برای تصمیم‌گیری با معیارهای چندگانه است، زیرا این تکنیک امکان فرموله کردن مسأله را به صورت سلسله‌مراتبی فراهم می‌کند و همچنین امکان در نظر گرفتن معیارهای مختلف کمّی و کیفی را در مسأله دارد. این فرایند گزینه‌های مختلف را در تصمیم‌گیری دخالت داده و امکان تحلیل حساسیت روی معیارها و زیرمعیارها را دارد. از دلایل موفق بودن روش AHP و کاربرد گسترده آن در عمل می‌توان به سادگی نسبی، درک آسان و منطقی بودن این روش اشاره نمود. مزیت جانبی روش  AHPدر کاربرد این روش برای تصمیم‌گیری‌های گروهی است که در آن گروهی از تصمیم‌‌گیرندگان وجود دارند.

۵- روش تحقیق

برای رسیدن به یک الگوریتم مناسب جهت مدیریت برگزاری رویدادهای تجاری باید موارد ذیل را متناسب با موقعیت مکانی منطقه مورد مطالعه، در نظر داشت. ضمن اینکه برای ایجاد یک پایگاه داده قابل اعتماد مبتنی بر GIS و در پی آن تصمیم گیری صحیح در برنامه ریزی رویدادهای تجاری دقت جمع‌آوری داده‌های مرتبط بسیار حائز اهمیت است.

۵ – ۱ – مطالعه پارامترهای برگزاری رویدادهای تجاری

مواردی که باید برای ایجاد یک پایگاه داده GIS بررسی شود:

۱- موقعیت مکانی نسبت به بازارهای داخلی و خارجی

۲- ویژگی‌های اقتصادی منطقه و بازارهای منظقه ای

۳- جمعیت منطقه هدف

۴- بررسی زیرساخت‌های شهری از قبیل فرودگاه ، هتل و حمل ،نقل شهری و…

۵- سابقه برگزاری آن رویداد در گذشته

۶- بررسی رویدادهای مشابه در داخل و خارج از کشور و فاصله زمانی آنها

۷- بررسی وضعیت صنفی نسبت به بازارهای داخلی و خارجی

۸- بررسی زیر ساختهای مرکز نمایشگاهی

۹- فاصله مراکز تجاری و تولیدی و صنعتی مرتبط با رویداد

۶- گردآوری و آماده‌سازی داده

هدف اصلی در این مرحله، گردآوری لایه‌های اطلاعاتی پایه جهت قرار گرفتن در پایگاه داده می‌باشد. با توجه به اینکه هدف از این پایگاه، بهره‌مندی از آنالیزهای GIS در مدیریت نمایشگاهی است، لذا لایه‌های اطلاعاتی موجود در این پایگاه نیز باید از استانداردها و خصوصیات تعریف شده برای اقسام لایه‌ها در محیط GIS برخوردار باشند. بدین ترتیب پس از گردآوری لایه‌های اطلاعاتی مورد نظر، به تصحیح و آماده‌سازی آن‌ها برای ورود به بانک اطلاعات در محیط GIS پرداخته شد. در مرحله بعدی، با توجه به شناخت اطلاعات مکانی و توصیفی، اقدام به آماده‌سازی داده‌ها برای ورود به محیط GIS گردید. نقشه‌های موجود در محیط نرم‌افزاری اتوکد[۳]، با فرمت اطلاعاتی (DWG) به فرمت مخصوص (shp) در محیط   ArcGISتبدیل شدند و اطلاعات توصیفی مربوطه در قالب جداول توصیفی به داده‌های مکانی (نقشه‌ها) اضافه گردیدند.

۷- طراحی پایگاه اطلاعاتی

پایگاه اطلاعات مکانی، با استفاده از قابلیت‌های ArcGIS10، در فرمت Geodatabase پیاده سازی شده است. در این مرحله با توجه به مدل داده‌ای تهیه شده، اطلاعات گردآوری شده به ساختار مورد نظر تبدیل و خطاهای موجود در آن‌ها برطرف گردید. با توجه به قابلیت‌های مدل Geodatabase و امکان تعریف روابط[۴] و ساختار هندسی[۵] در قالب کلاس‌های مستقل در این محیط، عملیات ویرایش و آماده‌سازی داده‌ها با سرعت و دقت بیشتری انجام گرفت.

۸- تلفیق روش تصمیم‌گیری چندمعیاره (MCDM) و سیستم اطلاعات مکانی (GIS)

روش تصمیم‌گیری چندمعیاره بر فرآیند ارزش‌گذاری گزینه‌هایی که به وسیله چند معیار ارزیابی شده‌‌اند، دلالت دارد. تصمیم‌گیری چندمعیاره به دو دسته تقسیم می‌شود: تصمیم‌گیری چندصفتی[۶] و تصمیم‌گیری چندهدفی[۷]. در صورتی که مسأله مورد ارزیابی، مجموعه‌ی محدودی از گزینه‌ها براساس وزن‌های مربوط به ویژگی‌های آن گزینه‌ها باشد، این مسأله یک تصمیم‌گیری چندصفتی است. تصمیم‌گیری چندهدفه به انتخاب بهترین گزینه‌ها بر اساس یک سری اهداف کم و بیش ناسازگار سروکار دارد (فوا و مینوا[۸]، ۲۰۱۰). مدل‌های تصمیم‌گیری چندهدفه به منظور طراحی به کار گرفته می‌شوند، در حالی که مدل‌های تصمیم‌گیری چندصفتی به منظور انتخاب گزینه برتر استفاده می‌گردند.

در تحلیل تصمیم چندمعیاری، توجه به دو نکته از اهمیت کلیدی برخوردار است: ۱- قابلیت‌های GIS در اکتساب، ذخیره‌سازی، بازیابی، پردازش و تحلیل داده‌ها ۲- قابلیت‌های MCDM در یکپارچه‌سازی داده‌های مکانی و اولویت‌های تصمیم‌گیر در قالب ارزش‌های تک‌بعدی از تصمیمات جایگزین.

۹- انتخاب معیارهای ارزیابی

معیارهای تصمیم‌گیری در این پژوهش براساس روش دلفی، مبانی نظری، مصاحبه با کارشناسان و تجربیات گذشته مد نظر بوده است. جهت ارزیابی گزینه‌های تصمیم‌گیری، هر معیار به صورت یک لایه نقشه، تحت عنوان نقشه معیار در پایگاه داده‌های مبتنی بر GIS آماده می‌شود که می‌توان بر روی هر لایه به صورت جداگانه بررسی انجام داد. به عنوان مثال یک لایه نقشه می‌تواند فاصله مکانی محل برگزاری رویداد با مراکز صنعتی و تولیدی مربوط به آن رویداد باشد. در این پژوهش معیارهای ۸گانه بند ۵-۱ پیشنهاد می‌شود.

۱۰- مقایسه زوجی و محاسبه وزن

در فرآیند تحلیل سلسله‌مراتبی عناصر هر سطح نسبت به عناصر مربوطه خود در سطح بالاتر به صورت زوجی مقایسه شده وزن آنها محاسبه می‌گردد. این وزن‌ها را وزن نسبی می‌نامند. سپس با تلفیق وزن‌های نسبی، وزن ‌نهایی هر گزینه مشخص می‌گردد که آن را وزن مطلق می‌نامیم. کلیه مقایسه‌ها در فرآیند سلسله‌مراتبی به صورت زوجی انجام می‌گیرد. در این مقایسه‌ها تصمیم‌گیرندگان از قضاوت‌های شفاهی استفاده خواهند کرد.

مقایسه وزن‌دهی به عناصر در یک ماتریس K*K ثبت می‌شود. مقایسه زوجی به صورت ارزش‌گذاری عنصر سطر نسبت به عنصر ستون صورت می‌گیرد و برای ارزش‌گذاری نیز معمولاً از یک مقیاس فاصله‌ای از یک تا نُه استفاده می‌شود. هر چه مقدار ارزش داده شده، بیشتر باشد نشان دهنده‌ی اهمیت و ارجحیت بیشتر عنصر سطری به عنصر ستونی است. به طوری که ارزش نُه بیانگر کاملاً مرجح یا کاملاً مهم‌تر و ارزش یک بیانگر با ارجحیت و اهمیت یکسان است (جدول۱). لازم به ذکر است که ماتریس مقایسه زوجی یک ماتریس معکوس است بدین معنی که اگر ارزش مقایسه‌ای عنصر سطری a نسبت به عنصر ستونی b، معادل نُه باشد ارزش مقایسه‌ای عنصر سطری b نسبت به عنصر ستونی a برابر ۹÷۱ خواهد بود. این قضاوت‌ها توسط ساعتی به مقادیر کمّی بین یک تا نُه تبدیل شده‌اند که در جدول ۱ مشخص گردیده‌اند.

جدول ۱- مقادیر ترجیحات برای مقایسات زوجی

 

ترجیحات (قضاوت شفاهی) مقدار عددی
کاملا مرجح یا کاملاً مهم‌تر یا کاملا ًمطلوب‌تر Extremely Prefered ۹
ترجیح یا اهمیت با مطلوبیت خیلی قوی VeryStrongly Prefered ۷
ترجیح یا اهمیت با مطلوبیت قوی Strongly Prefered ۵
کمی مرجح یا کمی مهم‌تر یا کمی مطلوب‌تر Moderately Prefered ۳
ترجیح یا اهمیت با مطلوبیت یکسان Equally Prefered ۱
ترجیحات بین فواصل فوق   ۸ و ۶ و ۴ و ۲

 

۱۱- محاسبه نرخ ناسازگاری

نرخ ناسازگاری مکانیزمی است که به وسیله آن اعتبار پاسخ پرسش شوندگان به ماتریس‌های مقایسه‌ای مورد سنجش قرار می‌گیرد. این مکانیزم معین می‌کند که پاسخ پرسش شوندگان به مقایسه زیرمعیارها با جایگزین‌ها چه اندازه اعتبار منطقی دارد. محاسبه نرخ ناسازگاری طی شش مرحله انجام خواهد گرفت. این مراحل شامل بردار مجموعه وزنی، بردار ناسازگاری، میانگین بردار ناسازگاری، شاخص ناسازگاری، شاخص ناسازگاری تصادفی و نرخ ناسازگاری می‌باشد. برای کوتاه کردن مسیر، عملیات محاسبه مربوط به بردار مجموعه وزنی، بردار ناسازگاری و میانگین بردار ناسازگاری با یک عملیات انجام می‌شود.

با توجه به اینکه ماتریس مقایسه زوجی معلوم است و بردار اولویت محاسبه شده است، مجهول این رابطه، بردار بیشترین مقادیر ویژه است که در این مرحله محاسبه می‌شود. از طرفی max نهایی با میانگین‌گیری از مقادیر بردار زیر محاسبه می‌شود.

 

 

محاسبه شاخص ناسازگاری ماترس تصادفی

مقادیر شاخص ناسازگاری را برای ماتریس‌هایی که اعداد آنها کاملاً تصادفی اختیار شده باشند، محاسبه کرده‌اند و آنرا شاخـص ناسازگاری ماتریس تصـادفی[۹] نام نهاده‌اند که با توجه به جـدول ۲ بدست می‌آید.

جدول ۲- شاخص ناسازگاری ماتریس تصادفی

 

۱۰ ۹ ۸ ۷ ۶ ۵ ۴ ۳ ۲ ۱ تعداد معیار
۴۵/۱ ۴۵/۱ ۴۱/۱ ۳۲/۱ ۲۴/۱ ۱۲/۱ ۹/۰ ۵۸/۰ ۰ ۰ I.I.R

 

محاسبه نرخ ناسازگاری

برای هر ماتریس، حاصل تقسیم شاخص ناسازگاری بر شاخص ناسازگاری ماتریس تصادفی هم بُعدش معیار مناسبی برای قضاوت در مورد ناسازگاری می‌باشد که آن را نرخ ناسازگاری می‌نامیم.

میزان قابل قبول ناسازگاری یک ماتریس یا سیستم، بستگی به تصمیم‌گیرنده دارد، اما ساعتی، عدد ۱/۰ را به عنوان حد قابل قبول ارائه می‌نماید و معتقد است چنانچه میزان ناسازگاری بیشتر از ۱/۰ باشد، بهتر است در قضاوت‌ها تجدید نظر گردد.

۱۴- پیشنهادات

می‌توان جهت اطمینان از عملکرد روش AHP برای ارزیابی معیارهای برگزاری رویداد، از دیگر روش‌های تصمیم گیری چند معیاره مانند روش‌های ANP و یا AHP فازی نیز استفاده کرد. سیستم GIS باقابلیت جمع‌آوری داده‌های مکانی و توصیفی، ذخیره‌سازی، تغییر و تحول، تحلیل، مدل‌سازی و نمایش اطلاعات مکانی به همراه اطلاعات غیرمکانی می‌تواند به‌عنوان علم و فن‌آوری بهینه در جهت ساماندهی و تحلیل رویدادهای نمایشگاهی کشور در اخذ تصمیمات سریع و درعین‌حال صحیح در مدیریت رویدادها مورد استفاده قرار گیرد.

 

 

۱۵- منابع

۱- پور کمال، محمد (۱۳۷۷)؛ مقدمه‌ای بر شناخت کاداستر و کاربردهای آن، تهران: مرکز اطلاعات جغرافیایی شهر تهران.

۲- فرج زاده، منوچهر و هوشنگ سرور (۱۳۸۱)؛ مدیریت و مکان یابی مراکز آموزشی با استفاده از سیستم اطلاعات جغرافیایی، فصلنامه تحقیقات جغرافیایی، شماره‌ی ۶۷، صص ۸۰-۹۰٫

۳- حبیبی، کیومرث؛ محمدجواد، کوهساری. ۱۳۸۶٫ تهیه مدلی یکپارچه به وسیله تلفیق روش تصمیم‌گیری چندمعیاره با GIS به‌منظور حل مسائل تصمیم‌گیری شهرسازی (نمونه موردی: انتخاب سایت بهینه برای استقرار تجهیزات جدید شهری)، همایش ژئوماتیک ۸۶٫

۴- فلاحی، علیرضا(۱۳۸۳) توسعه پایدار و بازسازی پایدار، مجموعه مقالات کارگاه تخصصی تدوین منشور پادایم، وزارت مسکن وشهرسازی و معماری.

۵- Eriksson, G., 2005. A New Multi-dimensional Information System Introduced in Sweden. FIG Working Week 2005 and GSDI-8, Cairo, Egypt. April 16-21, 13 pp.

۶- فرهادیان،  امیر و ناجی میدانی، علی اکبر و هاروتیانیان، هاروتیان (۱۳۹۱) تحلیل روابط بین شناسایی بافت فرسوده و شاخص‌های توسعه پایدار شهری.

۷- Hassan, M., & Rahman, A. (2011). Unique identifier for 3D cadastre objects registration. The 2nd international workshop on 3D cadastres, Delft, the Netherlands.

 

[۱]- Multi Criteria Decision Making

[۲] -Decision making

[۳] – AutoCAD

[۴] – Relationships

[۵] – Topology

[۶] – Multi attribute Decision Making

[۷] – Multi objective Decision Making

[۸] – Phua & Minowa

[۹]– Inconsistency Index Of Random Matrix= I.I.R

 


دانلود فایل PDF مقاله
باز خوانش مفاهیم والگوهای مدیریت برگزاری رویدادهای تجاری در شرایط کرونا

باز خوانش مفاهیم والگوهای مدیریت برگزاری رویدادهای تجاری در شرایط کرونا

 

   باز خوانش مفاهیم والگوهای مدیریت برگزاری رویدادهای تجاری در شرایط بحران
            وبررسی استراتژی‌های پدیدار شونده (با مطالعه رفتاری بحران جهانی کرونا) 

علی رجب زاده

کارشناس ارشد مهندسی عمران

مدیرعامل شرکت نمایشگاهی دکوپاژ

decopazh.stallex@gmail.com

 

چکیده

امروزه نمایشگاهها به عنوان یکی از مهترین ابزارهای تجاری در توسعه اقتصاد پایدار و همچنین یکی از ارکان مهم توسعه کسب و کار شناخته می‌شوند. ظهور عصر مصرف گرایی و رشد چشم گیر تکنولوژی و تولید کالاهای جدید و تنوع این محصولات و در پی آن رقابت شدید در بازار، صنعت نمایشگاه را به بستری مناسب برای معرفی کالا و خدمات از سوی ارائه کنندگان آن‌ها تبدیل کرده است.

نمایشگاه‌های تجاری که شکل امروزی خود را تقریباً در همان فرمت اکسپو سال ۱۸۵۱ کریستال پالاس لندن حفظ کرده‌اند، با توجه به تغییر ذائقه مردم در فرهنگ‌های مختلف و تنوع محصولات و افزایش تقاضا برای کالاهای مصرفی خدمات متنوع، در این سال‌ها رونق بسیار خوبی داشته‌اند. این رونق باعث به وجود آمدن مشاغل مستقیم یا غیر مستقیم با برگزاری نمایشگاه‌ها بوده است و حتی این تأثیر بر حوزه‌های دیگر مانند حمل و نقل، هتلینگ و صنعت چاپ و در حالت کلی در درآمد ناخالص ملی ملموس و قابل مشاهده است.

متولیان برگزاری نمایشگاه‌ها ، بحران‌های مختلفی مانند جنگ، تحریم‌های اقتصادی، نوسانات بازارهای مالی و امثال آن را درگذر تقریبا دو قرن تجربه کرده‌ اند و هر بار به نحوی از آن عبور کرده‌اند. اما آیا بحران‌ها توانسته‌اند بر شاکله صنعت نمایشگاهی و سیاستگذاری‌های آن تأثیر بگذارند و این تأثیرات تا چه حد بوده است؟

بررسی رفتاری رویدادهای تجاری ، نشان از تأثیرپذیری اقتصاد نمایشگاه از بحران‌ها دارد که میزان این تأثیر نسبت مستقیمی با عمق بحران پدیدار شده دارد. نکته مشخص این است که در مدیریت بحران‌ استراتژی‌های تدوینی کارآمد نخواهند بود و عامل تعیین کننده در عبور از بحران ، استراتژی‌های تکوینی و یا پدیدار شونده است . این رویکرد با گذر از برخی مفاهیم و معیارهای سنتی همراه خواهد بود که می‌تواند پارادایم‌های موجود در صنعت نمایشگاهی را تغییر دهد. باید در نظر داشت که برای برون رفت از بحرانی مانند بحران جهانی کرونا راه حلی کوتاه و میانبر وجود ندارد، اما ظهور این پدیده فرصتی ایجاد می‌کند که استراتژیست‌های این صنعت ،لایه‌های ساختاری آن را مورد هدف و بازنگری قرار دهند.

 

کلمات کلیدی

رویداد، مدیریت رویدادهای تجاری، نمایشگاه، مدیریت بحران، استراتژی‌های تکوینی، پارادایم

۱- مقدمه

نمایشگاه‌های تجاری به عنوان یکی از مهم‌ترین ابزارهای توسعه تجارت شناخته می‌شوند که نقش مهمی را در ارزش افزوده تولیدات داخلی کشورها بازی می‌کنند. رونق نمایشگاه‌ها متأثر از روند بازار و شرایط سیاسی و اقتصادی کشور است و این اثرپذیری می‌تواند به صورت منطقه‌ای و یا جهانی باشد.

با توجه به ماهیت نمایشگاه، رویدادهای تجاری در زمان بحران‌های اقتصادی، خود به عنوان رهیافتی مؤثر قلمداد می‌شوند که علاوه بر کارکرد معمول آن می‌تواند با توجه به مؤلفه‌های مؤثرش در برون رفت از بحران نیز نقش آفرینی کند اما نکته قابل توجه این است که این بحران‌ها تا چه حد بر پارامترهای مدل کسب و کار برگزاری نمایشگاه‌ها اثرگذار است و یا به تعبیری با چه تغییری در ساز و کار برگزاری این رویدادها می‌توان از بحران عبور کرد.

شاید در بحران‌های اقتصادی مثل نوسانات بازارهای مالی و یا کاهش پول ملی، برگزارکنندگان رویدادهای تجاری نقش خود را در بازگشت رونق اقتصادی بازی کنند و البته با پذیرش همه ریسک‌های موجود در آن شرایط، که فداکارانه هم به نظر برسد، اما در بحرانی مانند پندمیک کرونا،با توجه به ساختار شکلی نمایشگاه، صنعت نمایشگاه و کسب و کار آن ،خود می‌تواند به عنوان یک بخش مهم آسیب پذیر اقتصادی قلمداد شود. در این شرایط تغییرات شکلی (کاهش حجم نمایشگاه، کاهش قیمت‌ها) یکی از معمول‌ترین راه‌هاست اما تحلیل شرایط نشان می‌دهد که تغییرات شکلی به تنهایی کافی نیست و این تغییرات باید درلایه های ساختار صورت پذیرد.

 

۲- بحران و مواجهه با بحران

تعریف بحران: بحران رویدادی است که به طور طبیعی یا غیرطبیعی به طور ناگهانی یا تدریجی به وجود می‌آید و باعث در هم شکسته شدن روال متعارف زندگی شود و سختی و مشقتی را به جامعه انسانی به گونه‌ای تحمیل می‌نماید که جهت برطرف کردن آن نیاز به اقدامات اساسی است. بحران‌ها معمولا غیرقابل پیش بینی هستند و باید برای کنترل بحران‌ها چاره جویی کرد تا بتوان خسارات وارده را به حداقل ممکن رساند. بحران می‌تواند تقسیم بندی زیرا را داشته باشد:

۱- از نظر ماهیت: طبیعی یا غیر طبیعی باشد.

۲- از نظر منبع و منشا: داخلی یا خارجی باشد.

۳- از نظر نحوه ظهور: تدریجی یا ناگهانی باشد.

۴- از نظر مانایی: مانا یا گذرا باشد.

بحران‌ها از هر دسته‌ای که باشند می‌توانند صدمات و خسارات متعددی داشته باشند. گاها در صورت عدم کنترل بحران، آثار و عواقب آن می‌تواند لطمات جبران ناپذیری را بسته به محیط وقوع بحران وارد نماید.

مدیریت و کنترل بحران یک بخش اساسی از مدیریت استراتژیک است و یک مدیریت بحران کارآمد درک مناسب مدیران از برنامه‌ریزی مؤثر و شناخت سازمانی را می‌طلبد. واکنش به بحران دو سویه است، هم از طرف کسب و کارها و هم از طرف مشتریان و دیگر گروه‌های ذینفع.

 

۳- پارادایم (Paradigm)

پارادایم‌ سرمشق و الگوی مسلط و چهارچوب فکری و فرهنگی است که مجموعه‌ای از الگوها و نظریه‌ها را برای یک گروه یا یک جامعه شکل داده ‌است. هر گروه یا جامعه واقعیات پیرامون خود را در چهارچوب الگو واره‌هایی که به آن عادت کرده تحلیل و توصیف می‌کند. در واقع پارادایم یک الگوی رفتاری است. توماس کوهن در کتاب “ساختار انقلاب علمی” مفهوم شیفت پارادایم را مطرح می‌کند که در واقع تغییر تدریجی در الگوهای موجود و در نهایت تغییر در روش اجراست.

 

۳-۱- تغییر پارادایم

تغییر پارادایم یا شیفت پارادایم، ادامه پیوسته مسیر تغییر و توسعه تدریجی علم و نگرش نیست، بلکه تغییر پارادایم زمانی روی می‌دهد که مفروضات پایه‌ای ما تغییر کند. تغییر پارادایم معمولاً با مقاومت‌های صنفی و اجتماعی روبه رو می‌شود زیرا در واقع تغییر پارادایم ساختار قالب ذهنی افراد را هدف قرار می‌دهد و تغییر آن را تا حد زیادی سخت می‌کند. حضور بحران با همه معضلات فرصتی را فراهم می‌آورد تا در برخی از این پارادایم‌ها تجدید نظر کرد.

 

۴- استراتژی‌های تدوینی و استراتژی‌های پدیدار شونده

از دیدگاه بیرس و رابینسون، مدیریت استراتژیک عبارت است از مجموعه تصمیمات و فعالیت‌های تدوین شده و اجرای استراتژی طراحی شده برای دستیابی به هدف‌های سازمان. از نظر هانگر و ویلن، مدیریت استراتژیک مجموعه تصمیمات و فعالیت‌های مدیریتی است که عملکرد آتی یک شرکت را تعیین می‌کند و بر نظارت و ارزیابی فرصت‌ها و تهدیدهای خارجی و نقاط قوت و ضعف یک شرکت به منظور تدوین و اجرای جهت گیری استراتژیک جدید برای آن تاکید دارد.

هنری مینتزبرگ در تبیین رویکرد نوین استراتژی، این پیش‌فرض رویکرد سنتی که «استراتژی سازمان همیشه نتیجه برنامه ریزی عقلایی است» را صحیح نمی‌داند. از نظر مینتزبرگ، استراتژی رویداد یا واکنشی اضطراری به شرایط غیرقابل پیش‌بینی است و نه چیزی که از قبل برنامه ریزی شده باشد. وی استراتژی را «الگویی از جریان تصمیم‌ها و اقدام‌ها» تعریف می‌کند. در تعریف وی، «الگو» هم به قصد (برنامه ریزی شده) و هم به وجود اضطرار (برنامه ریزی نشده) اشاره دارد. از نظر وی، سازمان‌ها در دنیای واقعی ترکیبی از استراتژی‌های مبتنی بر اضطرار و استراتژی‌های مبتنی بر قصد قبلی را به کار می‌گیرند. در واقع استراتژی محقق شده هر شرکت ترکیبی از استراتژی سنجیده و برنامه ریزی شده و استراتژی نوظهور یا نوخاسته (پاسخ‌های واکنشی بدون برنامه ریزی قبلی به شرایط در حال تغییر) است. بنابراین در زمان بحران آنچه کارآمد به نظر می‌رسد استراتژی‌های نوظهور یا پدیدار شونده خواهد بود.

 

۵- بررسی برخی پارادایم‌های برگزاری نمایشگاه‌های تجاری و استراتژی‌های پدیدار شونده احتمالی (پیشنهادی)

با توجه به تعریف پارادایم در بخش ۳، در برخی متون از پارادایم به عنوان مکتب و رهیافت و در برخی متون به عنوان الگو استفاده شده است. در اینجا منظور از پارادایم الگوهای پذیرفته شده در صنعت برگزاری رویدادهای تجاری است که انتظار می‌رود در شرایط حدوث بحران جهانی کرونا این الگوها متناسب با اتخاذ استراتژی‌های تکوینی تغییر کنند.

قبل از بررسی این الگوها بهتر است تأثیر بحران کرونا را بر سه رکن اصلی برگزاری رویدادهای تجاری به لحاظ اقتصادی و روانی را بررسی کرد. این سه رکن اساسی به شرح ذیل‌اند:

۱- مجموعه برگزارکنندگان رویدادهای تجاری و ارائه کنندگان خدمات (سایت داران، مجریان، خدمات غرفه سازی، حمل و نقل و…)(Organizers)

۲- مشارکت کنندگان (Exhibitors)

۳- بازدید کنندگان (Visitors)

 

بررسی تأثیرات اقتصادی بحران کرونا

در پی شیوع بحران کرونا که تعطیلی کسب و کارها را به دنبال داشت، به جز در برخی از صنایع محدود، لطمات زیادی را به کسب و کارهای متوسط و کوچک وارد نموده است. در برخی موارد ، نامعلوم بودن زمان عادی شدن شرایط، این بحران را تشدید کرده است. سیاست‌های قرنطینه نیز، نگرانی کسب و کارها را نسبت به سطح تقاضای مشتریان افزایش داده است که نه برگزار کنندگان می‌توانند تخمینی از حضور مشارکت کنندگان داشته باشند و نه مشارکت کنندگان با توجه به نگرانی زنجیره تامین مواد اولیه و تقاضای مشتریان می‌توانند برآوردی از آینده خود داشته باشند.

به همین دلیل نحوه برگزاری رویدادهای تجاری، زمان آن‌ها، تبعات حاصل از تغییر تاریخ برگزاری و چگونگی استقبال مشارکت کنندگان و بازدید کنندگان، مدیران برگزار کننده رویدادهای تجاری را در برنامه ریزی این رویدادها دچار مشکل کرده است. شاید به راحتی قابل تصور نبود که رویداد مطرحی مثل ITB برلین که با حضور ۱۸۵ کشور و ۱۰٫۰۰۰ غرفه دار و ۲۳٫۰۰۰ بازدید کننده مدعو و ۵۰٫۰۰۰ بازدید کننده خصوصی و ۱۱۵۰۰۰ بازدید کننده تجاری و ۶٫۷ میلیارد یورو گردش مالی که نشان از اعتبار این رویداد نمایشگاهی دارد، به یکباره با ظهور بحران کرونا به تعطیلی کشانده شود.

براساس گزارشهای منتشر شده از سوی UFI ، صنعت نمایشگاهی هر ما ۹٫۲۲ میلیارد یورو به اقتصاد جهانی تزریق و۲۷۰ هزار فرصت شغلی ایجاد می‌کند. عدم برپایی نمایشگاه‌ها از زمان لغو آن تا ۱۰ مارس ۲۰۲۰ نزدیک به ۱۶٫۵ میلیارد دلار به اقتصاد جهانی خسارت وارد کرده است.

با این حال بررسی آسیب‌های اقتصادی در گروه‌های مختلف صنعتی و خدماتی دیگر که از مشتریان نمایشگا‌ه‌ها هستند مهم است .این آسیبها بر رفتارشناسی مشتریان نمایشگاهی تاثیرگذارخواهد بود. با توجه به ابعاد و پیچیدگی‌های بحران کرونا، ارائه یک مدل کلی برای ارزیابی تأثیرات اقتصادی این بحران را کمی دشوار می‌سازد.

 

بررسی تأثیرات روانی بحران کرونا

تجربه نشان داده است که همه گیری‌ها فقط یک پدیده جسمانی نیستند بلکه در برخی موارد باعث ایجاد اختلالات روانی مانند هراس و استرس هم می‌شوند. در کنار این موارد احساس ناامنی را هم باید افزود. ترس از محیط‌های شلوغ و پر جمعیت مثل نمایشگاه‌ها می‌تواند در تعداد بازدید کنندگان و مشارکت کنندگان نمایشگاه تأثیر بگذارد. البته این فشار روانی بر روی کسب و کارهای نمایشگاهی نیز ممکن است تأثیراتی از نوع شتاب‌زدگی ایجاد کند. این شتاب‌زدگی را می‌توان در دو مثال ارائه تقویم نمایشگاهی قبل از بررسی کامل تأثیرات کرونا و همچنین ارائه مدل مجازی برگزاری نمایشگاه‌ها مشاهده کرد.

در نقد برگزاری نمایشگاه‌ها به صورت مجازی باید این نکته مهم را در نظر داشت که برخی از رویدادها اعم از اقتصادی یا ورزشی و… ماهیت پیاده سازی فیزیکی دارند وا گر پلتفرم ارائه آن‌ها تغییر نماید ماهیت آن‌ها نیز عوض خواهد شد. به عنوان مثال مسابقات فوتبال در زمین چمن برگزار می‌شود، حال اگر فوتبال را به فضای مجازی و در قالب یک کامپیوتر شخصی ببرید به یک بازی کامپیوتری تبدیل می‌شود (FIFA) و ماهیتش عوض خواهد شد. این مثال درباره نمایشگاهها هم صدق میکند . انتقال نمایشگاه به فضای مجازی حتی در صورت بازخورد مناسب ، ماهیت نمایشگاه را عوض می کند و نام و کارکرد دیگری برای آن باید جستجو کرد.

همان طور که عنوان شد نه تنها تأثیرات اقتصادی بلکه باید تأثیرات روانی بحران را نیز در نظر گرفت. یکی از ساده‌ترین شکل‌های خروجی تأثیر روانی بحران کرونا بر روی نمایشگاه‌ها، احتمال کاهش استقبال مشارکت کنندگان و بازدید کنندگان به دلیل ترس ایجاد شده از مکان‌های شلوغ می‌باشد. البته نباید از نظر دور داشت که پس از هر بحران استارت آپ‌ها و جریان‌های فکری عرصه حضور بیشتری پیدا خواهند کرد و رونق نوآوری و خلاقیت از مزایای پسا بحران خواهد بود.

با در نظر گرفتن این تأثیرات می‌توان درک کرد که تغییر در برخی از الگوها در برگزاری رویدادهای تجاری ضروری است. این تغییرات باید متناسب با تأثیرات وارده بر ۳ رکن برگزار کنندگان، مشارکت کنندگان و بازدید کنندگان صورت بپذیرد.

 

حال بررسی برخی الگوهای رایج در صنعت نمایشگاه و ارائه استراتژی‌های پدیدار شونده احتمالی با در نظر گرفتن تأثیرات بحران کرونا ارائه می‌شود:

 

۵-۱- نزدیک بینی بازار

در مکاتب مدیریت اصطلاحی به نام “خطر نزدیک بینی” وجود دارد که در مواقعی به کار می‌رود که تولید کننده یا ارائه کننده خدمات، به جای آنکه نیاز مشتریان را در نظر بگیرد تمام تمرکز خود را بر روی کیفیت کالای تولیدی خود قرار می‌دهد. یعنی نیاز مشتری در نظر گرفته نمی‌شود. به عنوان مثال مشتری “مته” نمی‌خواهد بلکه او نیاز به سوراخ کردن دارد بنابراین اگر وسیله‌ی دیگری به جز مته کارش را انجام دهد به سراغ آن خواهد رفت و یا مشتری، عینک را برای “دیدن” می‌خواهد و اگر لیزر هم بتواند مشکل او را حل کند به سراغ لیزر می‌رود.

در فروشندگی هدف فقط فروش کالاست ولی در مارکتینگ هدف تامین نیازهای مشتری است یعنی تحصیل منافع مالی در راستای ارائه خدمات به مشتریان است. برای درک بهتر این مطلب دو مفهوم نیاز و خواسته را بررسی می‌کنیم:

اصلی‌ترین اصل بازاریابی نیاز انسان است. نیاز وضعیت احساس محرومیت است. نیازهای انسان متفاوت‌اند. این نیازها می‌تواند جسمانی، اجتماعی و یا عاطفی باشد. این نیازها توسط بازار تعیین نشده‌اند بلکه جزئی از تعریف انسان است. ولی خواسته، بسته به فرهنگ و خصوصیات شخصی تغییر کرده است. نیازها ثابت‌اند ولی خواسته بسته به فرهنگ‌ها متغیر است. به عنوان مثال همه مردم به غذا نیاز دارند ولی خواسته مردم ژاپن ماهی و لوبیا ، مردم ایتالیا پیتزا و مردم آمریکا سیب زمینی و همبرگر است.

حالا باید دید تعاریف نمایشگاهی امروز کدام بخش را تأمین کرده است. آیا نمایشگاه‌های تعریف شده در آلمان و تعداد آن‌ها می‌تواند معیار مناسبی برای برگزاری نمایشگاه در ایران باشد؟ در تعریف بسیاری از رویدادهای نمایشگاهی در ایران نیازسنجی دقیقی صورت نمی‌پذیرد و خواسته متناظر رصد نمی شود.در برخی موارد همه برنامه ریزی‌ها صرفا در راستای تهیه یک تقویم نمایشگاهی است.

حال با توجه به تعدد این مراکز، هر کدام تلاش می‌کنند موضوعات نمایشگاهی بیشتری را تعریف کنند و ملاک سیستم درآمد هزینه مرکز نمایشگاهی است. به راحتی بعد از مدتی با در نظر گرفتن تعداد شورشیان بازار در بخش مراکز نمایشگاهی (مراکز غیر رسمی برگزارکننده نمایشگاه مثل هتلها) با رویدادهایی مواجه می‌شویم که در مواردی تا دو برابر تعداد مراکز نمایشگاهی در کشور برگزار می‌شوند . در این باب نمایشگاه‌های خودرو مثال خوبی است. اما این نمایشگاه‌ها براساس کدام نیاز صنعت خودرو تعریف شده‌اند و تعریف این رویدادها پاسخ کدام “خواسته” جامعه خودرویی ایران است؟

با نگاهی به تعداد رویدادهای خودرویی در آلمان و یا چین و مقایسه آن با تعداد نمایشگاههای مرتبط با آن در ایران می‌توان دریافت که در تعریف رویداد پرطرفداری مثل خودرو مبحث “توسعه تجارت ” که رسالت اصلی برگزاری نمایشگاههاست ،در مراکز نمایشگاهی ایران ،خیلی ملاک برنامه ریزی نبوده است. این نوع نگرش باعث میشود بصورت تدریجی صنعت خودرو به سمت فرابازار این صنعت گرایش پیدا کند. یک پارادایم نمایشگاهی در ایران تعریف رویدادهای تجاری در سطح ملی ولی بصورت محلی و با تصمیم سازی مدیران محلی است که حتی اگر نقدی هم بر آن صورت بپذیرد تجاوز به حقوق مردم محلی و استان پنداشته می‌شود.

حال با توجه به بحران کرونا و تأثیراتی که بر پیکره صنایع داشته است و احتمال شرایط انقباض اقتصادی را که در آن‌ها ایجاد می‌کند، شاید یکی از مهمترین استراتژی‌های تکوینی، کاهش تعدد نمایشگاه‌ها و هم‌گرا کردن مشارکت کنندگان در چند رویداد قوی و تأثیر گذار باشد.در شرایط بحران ،کسب و کارها به دنبال تامین نیازهای اصلی خود هستند و اگر توسعه تجارت خود را در نمایشگاه بدست نیاورند از سایر مزایای جنبی آن(که در شرایط غیر بحران اهمیت دارد) چشمپوشی می کنند وبرای رفع نیاز خود گزینه های دیگر را بررسی می کنند.

 

۵-۲- معیارها و آمارهای نمایشگاهی

از مهمترین معیارهای نمایشگاهی که تا کنون مطرح بوده است می‌توان به تعداد بازدید کنندگان و یا مساحت تحت پوشش نمایشگاه و تعداد مشارکت کنندگان اشاره کرد. اما همان طور که در بخش‌های قبل هم اشاره شد ترس از محیط‌های شلوغ و ایجاد فاصله گذاری اجتماعی از پیامدهای بحران کروناست که به راحتی می‌تواند کاهش چشم گیری در تعداد بازدید کننده یا مشارکت کننده داشته باشد.

در سال‌های گذشته نمایشگاه‌های تجاری نه تنها محیط‌های تخصصی بودند که با توجه به گستردگی و فضا سازی‌های مراکز نمایشگاهی در برخی موارد به عنوان سرگرمی هم از طرف بازدید کنندگان مورد استفاده قرار می‌گرفتند که در بهترین حالت این دسته می‌توان به پدیده بازدید کنندگان سرگردان اشاره نمود.

یکی از بهترین استراتژی‌های متناسب با شرایط فعالی بحران کرونا، عدم تاکید بر متراژ نمایشگاه و تعداد بازدید کننده است و به جای آن تعریف  “مشارکت کننده مؤثر”  و  “بازدید کننده متخصص”  است. قبل از این هم برخی از رویداد‌های تجاری در محیط‌های کوچکتر ولی با شرایط لاکچری برگزار شده‌اند که خیلی از آنها رویداد‌های موفقی نیز بوده‌اند. در این نوع رویدادها تعداد مشارکت کنندگان با توجه به قیمت بالای نمایشگاه کمتر می شود و بازدید کنندگان به صورت از قبل تعیین شده و با دعوتنامه از نمایشگاه بازدید می‌کنند. معیار موفقیت این نوع از نمایشگاه‌ها تعداد قراردادهای منعقده و یا جلسات    B to B می‌باشد. در این رویکرد نرخ خدمات افزایش می‌یابد و در مقابل خدمات اثربخش‌تر می‌شوند واگر  نمایشگاهها با تعداد محدود مشارکت کننده و بازدید کننده و البته هدفنمند برگزار شود (مشارکت کننده مؤثر و  بازدید کننده متخصص )علاوه بر تامین ملزومات پروتکلهای بهداشتی ، تخصصی تر نیز خواهند شد.

 

 

۵-۳- عدم وحدت مدیریت در نظام نمایشگاهی کشور

همان طور که در بخش قبلی اشاره شد با توجه به تعدد مراکز نمایشگاهی کشور، برخی از موضوعات نمایشگاهی به صورت پیش فرض در تهیه تقویم‌های نمایشگاه قرار می‌گیرند و این امر بدون بررسی‌های لازم و تخمین تأثیرات این رویدادها بر پیکره آن صنعت به صورت محلی و ملی می‌باشد. اینجاست که ضرورت وحدت فرماندهی نمایان می‌شوند. برای برخی از رویدادهای نمایشگاهی بنا به اثر بخشی منطقه‌ای که دارند، می‌شود به صورت محلی تصمیم سازی کرد. به عنوان مثال نمایشگاه خرما در جنوب کشور. ولی در بیشتر موارد اگر به لحاظ زمانی و مکانی رویدادها بررسی نشوند، چه بسا فرصت‌های صادراتی نیز از بین خواهند رفت. آیا هر موضوع تازه‌ای می‌تواند موضوع برگزاری یک رویداد نمایشگاهی باشد؟

نمایشگاه “زنجیره تأمین” یکی از مهمترین رویدادهای آمریکاست ولی آیا با توجه به تصدی گری دولتی در بخش مواد اولیه و ارزاق می‌تواند در ایران هم  می توان انتظار بازخورد مشابه خارجی را داشت؟ برای تعریف موضوعات نمایشگاهی در مراکز نمایشگاهی کشور،  اولین  نیاز ، بررسی تمامی ابعاد بحران کرونا بر پیکره صنایع مختلف و تأثیر پذیری صادرات و واردات در گروه‌های کالایی مختلف است.

تحلیل رفتن انرژی مشارکت کنندگان نمایشگاه‌های داخلی در جزیره‌ای عمل کردن مراکز نمایشگاهی و سرگرم شدن صنایع در نمایشگاه‌های داخلی، فرصت حضور در رویدادهای خارجی را از آنان می‌گیرد و این می‌تواند در دراز مدت منجر به کاهش صادرات ملی شود. بنابراین متولیان صنعت نمایشگاهی می‌توانند در بحران کرونا با مدیریت صحیح و اثربخش و برنامه ریزی صحیح و یکپارچه در تمام کشور از اثرات مخرب این بحران بکاهد و این امر میسر نخواهد شد مگر اینکه سیاست‌گذاری‌های نمایشگاهی در کل کشور هم‌راستا باشند و یا اینکه در یک پیکره واحد مانند سازمان توسعه تجارت صورت پذیرد.

 

۵-۴- نمایشگاهها فرمت پرتکرار رویدادهای تجاری

متاسفانه در مقایسه با مراکز نمایشگاهی دنیا به راحتی می‌توان فهمید که عمده مراکز نمایشگاهی کشور به صورت تک منظوره استفاده می‌شوند. حال آنکه در مراکز نمایشگاهی خیلی از کشورها همایش‌ها، سمینارها ،کنسرت ها ،جشنها و کنفرانس‌های تجاری نیز سهم عمده‌ای را به خود اختصاص داده‌اند. با توجه به تأثیرات بحران کرونا در برخی از موضوعات نمایشگاهی می‌توان به جای نمایشگاه از قالب همایش یا کنفرانس یک روزه یا چند روزه بهره جست.

با نگاهی به آمارهای حوزه مایس (MICE–Meeting, Incentive, Conference, Exhibition ) یا گردشگری رویداد به راحتی می‌توان فهمید که سهم کشورهای اروپایی در برگزاری این نوع از رویداد بسیار بالاست. این رویدادها می‌توانند به صورت کنفرانس‌های علمی یا تجاری و با حضور میهمانان داخلی و خارجی برگزار شوند که هم رونق صنفی را به همراه دارند و از طرفی می‌توانند نقش گوشه بازار را برای کسب و کارهای نمایشگاهی ایفا کنند.

در همایش‌ها اولاً مشارکت کنندگان، زمان کمتری را در فضاهای مخاطره آمیز ازدحام جمعیت حضور دارند و دوم اینکه فاصله گذاری اجتماعی راحت‌تر اعمال می‌شود و مسیر حرکتی و قرارگیری افراد قابل برنامه ریزی است . ولی در مقابل، در نمایشگاه‌ها چون تراکم جمعیت زیاد است کنترل مسیر حرکتی دشوارتر است. بنابراین با افزودن همایش‌های تجاری و سمینارها و کنفرانس‌ها به سبد محصول مراکز نمایشگاهی و برگزار کنندگان، علاوه بر کاهش هزینه‌ مشارکت کنندگان در شرایط اقتصادی ریاضتی ناشی از رکود کسب و کارها در دوران کرونا، انطباق بیشتری با شرایط فاصله گذاری اجتماعی می‌توان ایجاد کرد.

 

۵-۵- معماری باروک و طراحی کارکرد گرا

یکی از مسائلی که به صورت کلی باید باز تعریف شود، فضای نمایشگاهی و غرفه سازی است. متاسفانه بارها در نمایشگاه‌های مختلف نیز مشاهده شده است که یک شرکت دولتی در شرایطی که حتی محصول فیزیکی ندارد وفقط ارائه خدمات می‌کند ، مساحت بزرگی را در یک نمایشگاه به خود اختصاص داده است که گاهی اوقات این مساحت از یک سالن هم تجاوز می‌کند بدون آنکه واقعا این فضا کارکردی داشته باشد.  متاسفانه این یک برداشت اشتباه است که هرچه یک مشارکت کننده با غرفه مساحت بیشتر و غرفه سازی حجیم‌تر در نمایشگاه حضور داشته باشد، مشارکت کننده قوی‌تری خواهد بود. به قدری این تفکر غالب است که برخی از مشارکت کنندگان، اصول حضور در نمایشگاه و بازاریابی رویداد را فدای این نمایش پرشکوه سازه‌ای می‌کنند و بدون رعایت این اصول و فقط به اتکای ظاهر این چنینی ، متوقع نتایج مناسب از مشارکت در نمایشگاه نیز هستند.

در نمایشگاه‌های ایران غرفه سازی‌ها بسیار تجملاتی انجام می‌شود . در برخی موارد مشارکت کنندگان ضعف‌های خود را در پشت این سبک غرفه سازی که یادآور دوران معماری باروک می‌باشد، پنهان می‌کنند. حالا باید دید در شرایط اقتصادی حاصل از بحران کرونا و تورم اقتصادی ناشی از آن آیا بازهم این نوع از غرفه سازی با هزینه‌های بالای آن تکرار می‌شود؟ و آیا هزینه بالای آن ، مانع جدی برای حضور در نمایشگاهها نیست؟

قطعا شرایط ریاضتی موجود تنگناهایی را برای مشارکت کنندگان ایجاد خواهد کرد که در اینجا ، هم باید برای مشتریان نمایشگاهی فرهنگ سازی شود و هم محصول مناسب ارائه شود. یکی از مهمترین استراتژی‌های تکوینی برای شرکت‌های غرفه ساز ، روی آوردن به سازه‌های مدولار چشم نواز و با قیمت مناسب باشد. سازه‌های مدولار موجود در بازار ایران عمدتاً قدیمی اند و از ظاهر مناسبی برخوردار نیستند و این باعث شده که استفاده از این نوع سازه‌ها به مشارکت کنندگان ضعیف‌تر نسبت داده شود. باید این الگو را تغییر داد، با تغییر در شکل سازه‌های مدولار و نوآوری در آن می‌توان بازار جدیدی ایجاد کرد که متناسب با شرایط بحران کرونا و فاصله گذاری اجتماعی با تعداد نیروی کمتری این سازه‌ها را نصب و اجرا کرد .

 

۶- نتیجه گیری

در یک نگاه کلی می‌توان نتیجه گرفت که برای فائق آمدن بر شرایط کرونا و برگزاری رویدادهای تجاری علاوه بر آنکه نیاز به تغییرات در محیط‌های نمایشگاهی و پروتکل‌های بهداشتی است، اصلاحاتی اساسی در ساختار برگزاری رویدادها نیز اجتناب ناپذیر است. نمی‌توان ابعاد و تبعات بحران کرونا را بر رفتار مصرف کنندگان نمایشگاهی یعنی مشارکت کنندگان و بازدید کنندگان به صورت دقیق مشخص کرد. بنابراین به صورت فوری نمی‌توان الگوریتمی را تجویز نمود. حتی پس از رفع شدن این بحران، برخی از عادت‌ها و ترس‌ها باقی خواهند ماند و احتمالاً فاصله گذاری اجتماعی یکی از آن‌هاست. بنابراین باید برخی از معیارهای نمایشگاهی را بررسی و دوباره تعریف کرد. پس از کرونا شاید ازدحام‌های نمایشگاهی  نشان از مقبولیت آن رویداد نباشد و در عوض تعداد قراردادهای منعقده و یا تعداد جلسات B to B اهمیت بیشتری پیدا کند. الگوها یا پارادایم‌هایی که در کسب و کار نمایشگاهی وجود دارد باید مورد تجدید نظر قرار بگیرند و در برخی موارد مفاهیم باید باز تعریف شوند.

باید بازدید کننده را از نو تعریف کرد. باید معیارها را فقط بر اساس متراژ پر شده نمایشگاهها متمرکز نکرد. مشارکت کننده مؤثر در نمایشگاه را باید تعریف کرد. باید دیگر فرمت‌های رویدادهای تجاری مانند همایش را به سبد محصولات اضافه کرد. در تعداد، زمان و مکان موضوعات نمایشگاه مدیریت و برنامه ریزی لازم است. و در همه موارد بالا، موارد غیر ضروری از پیکره نمایشگاه حذف می‌شوند و محیط برای برگزاری رویدادهای تجاری در شرایط ناپایدار بحران کرونا متناسب‌تر می‌شود.

ضمن اینکه شاید به تعبیری بدون حضور بحران کرونا این بازنگری‌ها یک امر ضروری بوده است ولی ظهور این بحران در رفتار مصرف کنندگان نمایشگاهی نوعی نکته سنجی و حساسیت به وجود آورده است که این بازنگری‌ها را اجتناب ناپذیر می‌نمایاند.

در جدول زیر هر کدام از الگوها (پارادایم) و تأثیر بحران کرونا و استراتژی تکوینی معادل آن آمده است.

 

الگوهایی که باید تغییر کنند

تأثیر بحران

استراتژی تکوینی پیشنهادی

نزدیک بینی بازار (تمرکز برخدمات نمایشگاهی و نه نیازهای واقعی مشتریان)

مشتریان به لحاظ اقتصادی و روانی متأثر از بحران کرونا به دنبال نیاز خود در جای دیگری می‌گردند.

نیاز سنجی مشتری برای حضور در نمایشگاه به عنوان اولویت قرار بگیرد.

عدم وحدت مدیریت در نظام نمایشگاهی

احتمال کم رنگ شدن حضور شرکت‌ها در نمایشگاهها

مدیریت صحیح و اثر بخش و برنامه ریزی یکپارچه ملی مثل قطبی کردن نمایشگاه‌ها

معیارها و آمارهای نمایشگاهی

(تعداد بازدید کننده و متراژ نمایشگاه)

نتیجه گرا شدن مشارکت کننده، اهمیت آمارهای بازدید و مساحت نمایشگاه کاهش می‌یابد و معیارهای مؤثر و نتیجه بخش مستقیم ملاک موفقیت قرار می‌گیرد.

تعریف مشارکت کننده مؤثر، بازدید کننده متخصص، تاکید بر جلسات B to B و ایجاد اتاق‌های پایاپای یا تنظیم قرارداد

تک منظوره بودن نمایشگاه‌ها

احتمال کم رنگ شدن حضور مشارکت کنندگان در قالب نمایشگاه‌ها و کاهش فعالیت مراکز نمایشگاهی و برگزار کنندگان

برگزاری همایش‌های تجاری، سمینارها و…

معماری و غرفه سازی‌های حجیم

کاهش قدرت خرید مشارکت کنندگان

تولید سازه‌های مدولار با طراحی کارکردگرا و قیمت مناسب


 

دانلود فایل pdf مقاله

دانلود  فایل PDF این مقاله در همینجا

 

انجمن برگزارکنندگان نمایشگاه های بین المللی ایران انجمن برگزارکنندگان نمایشگاه های بین المللی ایران

تبریک انجمن برگزار کنندگان به مدیرعامل نمایشگاه بین المللی

انجمن برگزار کنندگان کسب رتبه برتر نمایشگاه بین المللی ایران در میان سازمان های وابسته به وزارت صمت را تبریک گفت.

به گزارش روابط عمومی و امور بین الملل شرکت سهامی نمایشگاه های بین المللی ج.ا.ایران، انجمن برگزار کنندگان نمایشگاه های بین المللی ایران با صدور پیامی کسب رتبه برتر شرکت سهامی نمایشگاه ها در میان سازمان های وابسته به وزارت صنعت، معدن و تجارت را تبریک گفت.

ضرر صنعت دوهزار و پانصد میلیارد دلاری نمایشگاه از ترس کرونا ویروس

ضرر صنعت دوهزار و پانصد میلیارد دلاری نمایشگاه از ترس کرونا ویروس

خانم کتی بردن (Cathy Breden) – مدیرعامل مرکز تحقیقات صنعت نمایشگاهی – می گوید : اگر چه ممکن است میزان خسارت اقتصادی ناشی از کرونا را تا پایان سال هم درک نکنیم، اما این خسارت عمیق و ریشه ای است .

براساس آخرین تحقیقات شورای صنعت رویدادها و اقتصاد آکسفورد(Events Industry Council and Oxford Economics)، صنعت نمایشگاهی علاوه بر اینکه در سال ۲۰۱۷ حدود دو هزار و پانصد میلیارد دلار فروش تجاری ایجاد کرده است، به تولید هزار و پانصد میلیارد دلار در تولید ناخالص داخلی جهانی نیز کمک نموده و ۲۶ میلیون نفر را در جهان در سال ۲۰۱۷ به خدمت گرفته است.

به طور خاص چین به عنوان یک قطب مهم برای رویدادهای تجاری است و صنعت نمایشگاهموتور اقتصادیبرای این کشور است. با وجود بیش از ۷۶۰۰۰ مورد ابتلا به ویروس و بیش از ۲۲۰۰ مرگ و میر، با این حال ، برگزار کنندگان رویداد می گویند تعویق یا لغو کنفرانس ها کاملاً ضروری است. برخی از مراکز همایش حتی به بیمارستان های موقت تبدیل شده اند.

با توجه به لغو رویدادهایی که از پیش برای برگزاری در زمان مقرر برنامه ریزی شده اند، برنامه ریزی مجدد میتواند برای برگزارکنندگان و سازمان دهندگان هزینه و ضرر مالی جدی ایجاد کند. آنها ممکن است حتی دیگر نتوانند در مکان قبلی برای تاریخ دلخواه خود فضا  رزرو کنند و  پولی را که در فضای رویداد و سایر خدمات مانند غذا و مدیریت کنفرانس و نمایشگاه برای حفظ کیفیت برگزاری خرج کرده اند از دست بدهند.

مشارکت کنندگان (غرفه داران) و شرکت کنندگان همچنین با لغو رویدادها، با چالش عدم عودت هزینه سپرده های غرفه روبرو خواهند شد.

فیس بوک اجلاس سالانه جهانی بازاریابی خود که قرار بود از ۹ تا ۱۲ مارس در سانفرانسیسکو برگزار شود را با توجه به ملاحضات فراوان و احتیاط  در مورد ویروس کرونا لغو کرد. پیش بینی می شد این رویداد پذیرای بیش از ۴۰۰۰ شرکت کننده باشد ، همچنین روز پنجشنبه این رسانه اجتماعی اعلام کرد که از کنفرانس توسعه دهندگان بازی ماه آینده در سانفرانسیسکو نیز کناره گیری کرده است.

به گفته شریف کرامات (Sherrif Karamat) مدیر انجمن مدیریت کنوانسیون حرفه ای صنعت نمایشگاهی: مهمترین موضوع از دست رفتن فرصتهای بالقوه در مذاکرات و بازاریابی و برقراری ارتباطات سود آور برای مشارکت‌کنندگان است، همچنین وی افزود : ما با حجم زیادی از رویدادها و نمایشگاهها روبرو هستیم که در زمان مقرر اتفاق نمی افتد.

بسیاری از شرکتهای بزرگ پس از انصراف از حضور در نمایشگاهها با رونمایی از محصولات جدید خود را به صورت اینترنتی (مانند شرکت پورشه در معرفی مدل ۹۱۱ خود با توجه به عدم برگزاری نمایشگاه خودرو ژنو ) و یا مانند شرکت ال جی که محصول خود را در بازه های زمانی کوتاه تر به صورت منطقه ای معرفی خواهند کرد، راهکار جایگزین حضور در صنعت نمایشگاهی را انتخاب نموده اند.

با این حال کرونا ویروس نتوانست مانع برگزاری نمایشگاه صنایع هوایی سنگاپور شود. برگزار کنندگان با استفاده از بالاترین پروتکل های فن آورانه در حوزه امنیت و سلامتی توانستند نمایشگاه را برگزار کنند

متن  فوق قسمتی از مقاله ای است که با نام ” Coronavirus fears are battering the $2.5 trillion trade show industry ” در CNBC  به تاریخ دوم اسفند درج گریده است . حال باید دید با گسترش سریع کووید ۱۹ و قدرت بالای سرایت، پخش و واگیری آن، صنعت جهانی نمایشگاه و بالاخص ایران چه راهکاری برای به حداقل رساندن صدمات مالی و از دست رفتن فرصتها خواهد داشت.

فراخوان انتخاب شعار روز جهانی صنعت نمایشگاهی در ایران

‍ فراخوان انتخاب شعار روز جهانی صنعت نمایشگاهی در ایران

روز جهانی صنعت نمایشگاهی هر ساله در اولین چهارشنبه ماه ژوئن برگزار می شود که امسال به دلیل تقارن با تعطیلات خرداد ماه درایران، این رویداد در روز ۸ خرداد ماه ۱۳۹۸ مصادف با ۲۴ ماه مبارک رمضان گرامی داشته خواهد شد.
پیام های اصلی (Global Exhibitions Day 2019) GED2019  عبارتند از:
• نمایشگاه ها یک صنعت بزرگ جهانی هستند
• نمایشگاه ها یک راه موثر و پایدار برای انجام تجارت کسب و کار هستند
• نمایشگاه ها می توانند به یک جهان پایدار کمک کنند
• صنعت نمایشگاهی انواع مختلفی از فرصت های شغلی را ارائه می دهد
شرکت سهامی نمایشگاههای بین المللی به عنوان برگزار کننده مراسم گرامیداشت این رویداد برای انتخاب شعار روز جهانی صنعت نمایشگاهی در ایران از فعالین این صنعت و علاقه مندان دعوت به مشارکت می کند.
شعارهای  پیشنهادی می بایست:
* در راستای اهداف جشن روز جهانی نمایشگاه ها باشد
* از واژه های متناسب و غیر تکراری استفاده شود
* کوتاه و مختصر باشد
* نوآورانه و جدید باشد
علاقه مندان می توانند شعارهای پیشنهادی خود را به آدرس ایمیل ab.borhani@gmail.com ارسال نمایند. شایان‌ ذکر است از بین پیشنهادهای ارائه‌شده، به پیشنهاد برتر، جایزه ای اهدا خواهد شد.
 
افتتاح سی و دومین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران در مصلی امام خمینی(ره)

افتتاح سی و دومین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران در مصلی امام خمینی(ره)

سی و دومین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران با حضور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و اهالی فرهنگ ساعت ۸ صبح در مجموعه چهل‌سرا واقع در ضلع جنوبی مصلای امام خمینی (ره) افتتاح شد.

افتتاحیه امروز در غیاب رییس و اعضای هیات دولت برگزار شد اما درب نمایشگاه فردا به روی علاقه مندان گشوده می‌شود.

سی و دومین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران از ۴ تا ۱۴ اردیبهشت ماه در مصلی امام خمینی(ره) از ساعت ۱۰ تا ۲۰ پذیرای علاقه مندان است.

افتتاح پنجاه و نهمین کنگره بین المللی انجمن دندانپزشکی ایران

افتتاح پنجاه و نهمین کنگره بین المللی انجمن دندانپزشکی ایران

پنجاه و نهمین کنگره بین المللی انجمن دندانپزشکی ایران‌ با حضور مقامات و مسئولین ذیربط و همچنین علاقمندان و مشتاقان این بخش در محل دائمی نمایشگاههای بین المللی تهران افتتاح شد .

پنجاه و نهمین کنگره بین المللی انجمن دندانپزشکی ایران با حضور دکتر بهمن حسین زاده رئیس هیات مدیره و مدیرعامل شرکت سهامی نمایشگاههای بین المللی ج.ا.ایران و دکتر علی تاجرنیا رئیس اتحادیه دندانپزشکی ایران و هیات همراه در محل دائمی نمایشگاههای بین المللی تهران آغاز بکار نمود .

‌‌این گزارش حاکی است، در پنجاه و نهمین کنگره بین المللی انجمن دندانپزشکی ایران تعداد ۱۳۰ شرکت داخلی و ۵۳ شرکت خارجی از ۱۱ کشور جهان شامل آلمان، ایتالیا، چین، کره جنوبی، تایوان، مالزی، فرانسه، ترکیه، فیلیپین، اسپانیا و ژاپن در فضای نمایشگاهی به وسعت بیش از ۸,۵۰۰ مترمربع در سالنهای شماره ۴۴ – ۴۳ و ۴۰ حضور دارند که آخرین نوآوری های خود را در این عرصه به بازدیدکنندگان محترم ارایه می نمایند .

قابل ذکر است، این نمایشگاه تا روز جمعه ۶ اردیبهشت ماه ۱۳۹۸ ادامه خواهد یافت که علاقمندان و متخصصین محترم میتوانند از ساعت ۹ صبح تا ۵ بعدازظهر از آن بازدید بعمل آورند . 

 

منبع: iranfair

افتتاح دوازدهمین نمایشگاه بین المللی بورس، بانک و بیمه تهران

افتتاح دوازدهمین نمایشگاه بین المللی بورس، بانک و بیمه تهران

دوازدهمین نمایشگاه بورس، بانک و بیمه با حضور فرهاد دژپسند وزیر امور اقتصادی و دارایی، سورنا ستاری معاون علمی و فناوری رئیس جمهور، بهمن حسین زاده مدیرعامل شرکت سهامی نمایشگاههای بین المللی ج.ا.ایران، کمیجانی معاون ‌بانک مرکزی، سلیمانی رئیس بیمه مرکزی ایران و شاپور محمدی رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار‌ پیش از ظهر امروز در نمایشگاه بین المللی تهران افتتاح شد .

دژپسند وزیر امور اقتصادی و دارایی در مراسم افتتاحیه نمایشگاه بر ضرورت استفاده از بازار سرمایه برای رونق هرچه بیشتر حوزه کسب و کار تاکید کرد و گفت: شاخص بورس در سال گذشته رشد بسیار خوبی داشته است بطوریکه تا ۸۰ درصد رشد هم گزارش شده است و امیدوراریم به مرور بتوانیم با استفاده از فناوری های نوین در این حوزه پیشرو باشیم . 

ستاری معاون علمی و فناوری رئیس جمهور گفت به اهمیت و اشاره فین تک ها اشاره کرد و گفت: فین تک ها در سال ۹۷ رشد قابل توجهی داشته اند بطوریکه یک گردش مالی چند صد هزار میلیارد تومانی را مدیریت کرده اند. وی به موج ورود نرم افزارهای حوزه بورس بانک و بیمه اشاره کرد و گفت: جوانان ایرانی در این حوزه با قوت ورود کرده اند و ما باید به جای مقاومت در این حوزه با آنها همراه شویم چرا که در آینده نزدیک دیگر بانکها را به شکل کنونی نداریم ولی بانکداری از بین نمی رود . 

معاون رئیس جمهور از فعالیت بیش از ۶ هزار استارتاپ و ۴ هزار و سیصد شرکت دانش بنیان در سطح کشور خبر داد و افزود عمده استارتاپ ها در سه چهار سال گذشته ایجاد شده و باید برای توسعه این حوزه سرمایه خطر پذیر شکل بگیرد.

شاپور محمدی رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار در افتتاحیه این نمایشگاه نیز ارتقاء سواد مالی و فرهنگ سازی بازار سرمایه را از مهمترین اهداف دوازدهمین نمایشگاه بین المللی بورس، بانک و بیمه عنوان کرد و گفت: آخرین دستاوردها و اطلاعات در حوزه تکنولوژی های مالی، فین تک ها، استارتاپ ها و تمام اتفاقات کسب و کارهای مالی در این نمایشگاه به نمایش گذاشته می شود .

وی با اشاره به رشد ۱۷٫۵ درصدی سهام بورس تهران طی ۵ سال گذشته اظهار داشت که ‌بورس در سطح کشور نیز رشد ۱۹٫۵ درصدی داشته است .

در سال ۹۷ گردش مالی بازار سرمایه به ۱۲۷ هزار میلیاردتومان رسیده است که نشان می دهد بازار سرمایه به جایگاه قابل درکی رسیده است . 

براساس این گزارش دوازدهمین نمایشگاه بین المللی بورس، بانک و بیمه از امروز تا ۵ فروردین ماه ۱۳۹۸ در محل دائمی نمایشگاههای بین المللی ج.ا.ایران برپاست .

 

منبع : iranfair

افتتاح بیست و ششمین نمایشگاه بین المللی مواد شوینده، پاک کننده، بهداشتی، سلولزی و ماشین آلات وابسته تهران

افتتاح بیست و ششمین نمایشگاه بین المللی مواد شوینده، پاک کننده، بهداشتی، سلولزی و ماشین آلات وابسته تهران

بیست و ششمین نمایشگاه بین المللی مواد شوینده، پاک کننده، بهداشتی، سلولزی و ماشین آلات وابسته با حضور محسن صالحی نیا معاون وزیر صمت، بهمن حسین زاده مدیرعامل شرکت سهامی نمایشگاههای بین المللی ج.ا.ایران و صادقی نیارکی مدیرکل صنایع غیرفلزی وزارت صمت افتتاح شد .

حسین زاده در افتتاح این نمایشگاه با اشاره به حضور شرکتهای مختلف مواد اولیه و تولیدکننده نهایی شوینده و مواد سلولزی اظهار امیدواری کرد تا با ایجاد زنجیره تولید و اتصال بخشهای مختلف این حوزه علاوه بر آنکه شاهد رونق در تولید باشیم، بتوانیم با ارتقاء کیفیت و کاهش قیمت تمام شده در حوزه صادرات حضور پر رنگی داشته باشیم .

این نمایشگاه با مشارکت ۲۳۸ شرکت داخلی و ۲۸ شرکت خارجی از کشورهای ایتالیا، آلمان، فرانسه، اسپانیا، کره جنوبی، هند، چین و ترکیه از ۲ تا ۵ اردیبهشت ماه در سالنهای ۵،۷،۶، ۸و۹، ۱۰و۱۱، ۱۴و۱۵، ۲۷ و ۲۵A برپاست .

منبع:iranfair

ایران جابکس 2019

دومین جشنواره تخصصی کار ایران (ایران جابکس ۲۰۱۹) افتتاح شد

به گزارش روابط عمومی و امور بین الملل شرکت سهامی نمایشگاههای بین المللی ج.ا.ایران، دومین جشنواره تخصصی کار ایران (ایران جابکس ۲۰۱۹) با حضور قنبری معاون نمایشگاهی شرکت سهامی نمایشگاههای بین المللی ج.ا.ایران افتتاح شد .

این نمایشگاه با مشارکت ۶۱ شرکت کننده در سالنهای ۲۰و۲۲و۳۸A نمایشگاه بین المللی تهران از ۲ تا ۵ اردیبهشت آماده بازدید علاقمندان است .

 

منبع : iranfair

افتتاح نمایشگاه

برنامه افتتاحیه ۴ رویداد نمایشگاهی روز دوشنبه ۹۸/۰۲/۰۲ در نمایشگاه بین المللی تهران

برنامه افتتاحیه ۴ رویداد نمایشگاهی روز دوشنبه ۹۸/۰۲/۰۲ در نمایشگاه بین المللی تهران
۱. بیست و ششمین نمایشگاه بین المللی مواد شوینده، پاک کننده، بهداشتی، سلولزی و ماشین آلات وابسته با حضور پور ابراهیمی رییس کمیسیون اقتصادی مجلس و حسین زاده مدیرعامل شرکت سهامی نمایشگاه ها
زمان افتتاح: ۹ و ۳۰ دقیقه صبح
مکان: سالن ۸ و ۹
صفحه این رویداد در اکسبیز


۲.دوازدهمین نمایشگاه بین المللی بورس، بانک و بیمه با حضور دژپسند وزیر اقتصاد ،همتی رییس کل بانک مرکزی و پور ابراهیمی رییس کمیسیون اقتصادی مجلس
زمان افتتاح: ساعت ۱۰ صبح
مکان: سالن ۳۸b
صفحه این رویداد در اکسبیز


۳. دومین جشنواره تخصصی کار ایران
زمان افتتاح: ساعت ۱۰ و ۱۵ دقیقه صبح
مکان: سالن ۳۸a
صفحه این رویداد در اکسبیز


۴. پنجاه و نهمین کنگره سراسری انجمن دندانپزشکی ایران با حضور بهمن‌حسین زاده مدیرعامل شرکت سهامی نمایشگاه ها و تاجرنیا رییس اتحادیه دندانپزشکی
زمان افتتاح: ۱۱ صبح
مکان: سالن ۴۴
صفحه این رویداد در اکسبیز

برنامه افتتاحیه ۴ رویداد نمایشگاهی روز دوشنبه ۹۸/۰۲/۰۲ در نمایشگاه بین المللی تهران

برنامه افتتاحیه ۴ رویداد نمایشگاهی روز دوشنبه ۹۸/۰۲/۰۲ در نمایشگاه بین المللی تهران