روز جهانی صنعت نمایشگاهی

به بهانه روز جهانی صنعت نمایشگاهی GED 2018

امروزه بزرگترین نشانه افراد توانا با قابلیت یاری رساندن به خود و دیگران ، دوست داشتن خود است . کسانی که خود را دوست دارند ، برای خود ارزش بالایی قائل هستند و همواره در تلاشند که در درجه اول برای خود و در ادامه برای دیگران مفید و ارزشمند باشند . صنعت نمایشگاهی نیز برای اینکه بتواند رویدادها و نمایشگاه هایی مفید ، توام با ایجاد حس خوب برای سه جزء یک رویداد یعنی بازدیدکننده و مشارکت کننده و فعال نمایشگاهی برگزارنماید ، اول باید خود را دوست بدارد ، برای خود جایگاه و ارزش تعریف نماید تا بتواند به نقشه راه و هر آنچه به عنوان هدف تعریف می نماید ، در طی یک بازه زمانی مشخص دست یابد.
روز جهانی صنعت نمایشگاهی که به پیشنهاد استاد گرانقدر جناب آقای  “شاهرخ مدرس ” به یوفی (انجمن نمایشگاه‌های جهان) ، شاکله یک روز بسیار تاثیرگذار برای فعالان نمایشگاهی جهان و ایران را گرفته است ، فرصتی تکرار نشدنی است برای قدردانی از زحمات تمام کسانی که تا این روز متعهدانه و دلسوزانه به این صنعت خدمت کرده اند ، همچنین یک اتفاق بسیار خجسته خواهد بود برای کاشت بذر امید در دل جوانهایی که روزی قرار است پرچم را به دست بگیرند و این صنعت را به جایگاهی که مستحق آن است برسانند .

در قدم دوم این روز می تواند زمینه ساز آشنایی مردم و اقشار مختلف جامعه با صنعتی نو پا و جوان به نام “صنعت نمایشگاهی” باشد و با ایجاد تعاریف و مفاهیم درست ، قدم های مثبتی را برای معرفی نمایشگاه ها به عنوان یکی از بزرگترین بازه های بازاریابی شرکتها و سازمانها ، تقویت اقتصاد کشور ، تولید داخلی و اقتصاد مقاومتی برداشت.

در ادامه در نظر شما را به فرمایشات چند تن از بزرگان این صنعت در مورد این روز (که از سایت  عصر نمایشگاه برداشته شده) جلب می نماییم:

عبدالکریم جلالی مدیرعامل شرکت نمانگر و نایب رئیس انجمن صنفی برگزارکنندگان نمایشگاه های بین المللی ایران در گفت و گوی اختصاصی با خبرنگار ما با بیان این مطلب اظهار داشت: به دلیل اینکه روز جهانی صنعت نمایشگاهی مصادف با ایام قدر بود تصیم گرفته شد این مراسم در روز ۲۱ خرداد ماه در محل نمایشگاه بین المللی تهران برگزار شود.
وی افزود: این مراسم مانند سال گذشته با همکاری انجمن های سه گانه نمایشگاهی یعنی انجمن نمایشگاه های بین المللی ایران، انجمن برگزارکنندگان ایران، انجمن غرفه سازی و همچنین با همکاری شرکت سهامی نمایشگاه ها برگزار می شود و تلاش خواهیم کرد تمام فعالان حوزه نمایشگاهی ایران را گرد هم آوریم.
جلالی رویکرد انجمن جهانی صنعت نمایشگاهی (یوفی) را حمایت از پتانسیل های صنعت نمایشگاهی عنوان کرد و افزود: در این راستا ما هم برای نشان دادن جایگاه صنعت نمایشگاهی کشور تلاش خواهیم کرد. این مراسم فرصتی برای توسعه هرچه بیشتر صنعت نمایشگاهی در کشور است.
وی افزود: برای توسعه صنعت نمایشگاهی کشور نیاز به نقشه راه داریم و امیدواریم با برگزاری این جلسات به چهارچوب اولیه این طرح دست پیدا کنیم و با حضور حداکثری فعالان در بحث های مرتبط به گام های بلندی در این حوزه دست پیدا کنیم.
نایب رئیس انجمن برگزارکنندگان نمایشگاه بیان داشت: روز جهانی صنعت نمایشگاهی روز سمبلیک برای معرفی نقش نمایشگاه در اقتصاد و توسعه کشور است و توجه به این روز موجب می شود نمایشگاه جلوه بهتری نزد فعالان و مخاطبان خود پیدا کند و به جایگاه واقعی خود نزدیک شود.
جلالی خاطرنشان کرد: موارد زیادی برای رساندن صنعت نمایشگاهی به جایگاه خود باید مد نظر قرار بگیرد که مهمترین آنها شامل: به رسمیت شناختن فعالیت های نمایشگاهی به عنوان صنعت، نقش نمایشگاه در هر گروه کالایی و نمایشگاه های اختصاصی، انجام فعالیت های پژوهشی در حوزه نمایشگاه، به رسمیت شناخت حقوق مالکیت معنوی، جدی گرفته شدن نقش تشکل های حرفه ای در سیاست گذاری های صنعت نمایشگاهی و… می باشد.
وی در پایان نقش رسانه ها را در جریان سازی و ارتقای صنعت نمایشگاهی مهم ارزیابی کرد و افزود: رسانه های نقش به سزایی در رساندن صنعت نمایشگاهی به جایگاه واقعی آن دارند و با رویکرد حمایت از صنعت نمایشگاهی می توانند به رسالت خود در توسعه اقتصادی و ایجاد شرایط بهتر برای همه تاکید کنند. (منبع عصر نمایشگاه)

شاهرخ مدرس از اساتید و فعالان حوزه نمایشگاهی ایران در گفت و گوی اختصاصی با عصر نمایشگاه بیان این مطلب اظهار داشت: لوح تقدیر و نامه های مربوط به پیشنهاد روز جهانی نمایشگاه را به موزه نمایشگاه بین المللی تهران تقدیم کردم تا هر فردی از مقامات و مهمانان خارجی که در نمایشگاه حضور پیدا کنند با دیدن آن به خاطر بیاورد این افتخار برای ایران است.
مدرس با اشاره به نحوه پیشنهاد این طرح خاطر نشان کرد: در سال ۱۹۹۲ هنگام رانندگی این فکر به ذهنم رسید و آنچنان مرا درگیر کرد که نتوانستم به رانندگی ادامه دهم و این فکر پیش زمینه کتاب “درتکاپوی دیدگاه های مدرن نمایشگاهی” شد که به زبان های انگلسی و فارسی منتشر کردم و در آن طرح اختصاص یک روز را به نام صنعت نمایشگاهی داده ام.
وی افزود: نمایشگاه بین المللی مشهد اسپانسر معنوی این کتاب است و از این نظر دینی بر گردن من است که مدیران این مرکز مرا در به ثمر رساندن این موفقیت کمک فراون کردند.
مدرس افتخار این پیشنهاد را برای ایران دانست افزود: من استفاده مادی و معنوی این پیشنهاد را برای تمام سایت های نمایشگاهی کشور اهدا کرده ام و از این رو تمام مراکز نمایشگاهی ایران هر طور که مایل باشند می توانند از این افتخار استفاده کنند گویی که خود این پیشنهاد را به اتحادیه جهانی نمایشگاه ها داده اند.
وی که از طراحان اصلی سایت های نمایشگاهی ایران است بیان داشت: در سال ۶۷ و درست ۱۵ روز بعد از پایان جنگ تحمیلی پیشنهاد ایجاد سایت های نمایشگاهی را به وزیر صنعت وقت دادم و طراحی و انتخاب محل ساخت بسیاری از نمایشگاه ها شهرستان ها با بنده بود.
شایان ذکر است مراسم بزرگداشت روز صنعت نمایشگاه از سال ۹۵ به پیشنهاد شاهرخ مدرس از سوی اتحادیه جهانی نمایشگاه ها تعیین شد و امسال در روز ۲۱ خرداد در محل دائمی نمایشگاه بین المللی تهران مراسم بزرگداشتی برگزار می شود. (منبع عصر نمایشگاه)

علی ابراهیم‌زاده، رییس انجمن صنفی برگزارکنندگان نمایشگاه‌های بین‌المللی ایران ضمن اشاره به اهمیت برپایی جشن روز جهانی صنعت نمایشگاهی، گفت: روز جهانی صنعت نمایشگاهی بهترین زمان برای بخش خصوصی است تا حرف‌های خودشان را بزند.

وی در ادامه سخنان خود از دغدغه‌های صنعت نمایشگاهی سخن به میان آورد و افزود: دغدغه اصلی ما، توسعه سرمایه‌گذاری‌های مشترک نمایشگاهی در ایران و جهان است. به هر حال بخش خصوصی سکان صنعت نمایشگاهی را در دست دارد و دولت بیشتر نقش نظارتی ایفا می‌کند. به همین دلیل هم باید ابتکار ویژه‌ای در این زمینه داشته باشیم و به جای طرح مباحث فقط چالشی به موضوع‌های فنی و تخصصی بپردازیم.

وی همچنین از اقدام برای برپایی جشن روز جهانی صنعت نمایشگاهی خبر داد و گفت: ۲خرداد نشستی با حضور نمایندگان نمایشگاه بین‌المللی تهران، انجمن برگزارکنندگان نمایشگاه‌های ایران، انجمن صنفی کارفرمایی غرفه‌‌سازی و انجمن نمایشگاه‌های بین‌المللی ایران برگزار شد که در آن درباره آیین روز بزرگداشت صنعت نمایشگاهی تصمیم‌گیری‌های لازم انجام شد. براساس این برنامه‌ریزی‌ها جشن امسال با تاخیر چند روز، ۲۱خرداد برگزار خواهد شد.

رییس انجمن صنفی برگزارکنندگان نمایشگاه‌های بین‌المللی ایران همچنین با اعلام محل برپایی این جشن، اظهار کرد: جشن روز جهانی صنعت نمایشگاهی با حضور مسئولان این صنعت از جمله حسین اسفهبدی، مدیرعامل شرکت سهامی نمایشگاه‌های بین‌المللی جمهوری اسلامی ایران و رییس دفتر منطقه‌ای یوفی در خاورمیانه و مدیران انجمن‌های نمایشگاهی برپا خواهد شد. همچنین از مدیران دولتی و بخش خصوصی نیز برای حضور در این رویداد دعوت به عمل آمده است.

ابراهیم‌زاده با اشاره به اقداماتی که امسال در حاشیه جشن روز جهانی صنعت نمایشگاهی انجام می‌شود، اظهار کرد: تلاش‌ها در جهتی خواهد بود تا آیین باشکوهی در این روز همزمان با جامعه بین‌المللی مانند سال گذشته برگزار شود و بتوانیم فعالان حوزه نمایشگاهی در سراسر کشور را گرد هم جمع کنیم. در این آیین فعالان تمام حوزه‌های نمایشگاهی حضور دارند و می‌توانند به بحث گفت‌وگو بپردازند و امیدواریم در نهایت به جمع‌بندی‌های مناسبی رای تدوین قانون جامع نمایشگاهی برسیم. (منبع عصر نمایشگاه)

محمد رئوف قادری مدیرعامل نمایشگاه شهر آفتاب در گفت و گوی اختصاصی با خبرنگار ما اظهار داشت: هر روز در گوشه ای از دنیا نمایشگاهی برگزار می شود و می توان عنوان داشت هر روز، روز صنعت نمایشگاهی است اما اینکه روزی خاص به این عنوان نامگذاری شده است می توان موجب همگرایی فعالان این حوزه در کشور شود.

وی افزود: تدوین برنامه های مدون و جدید می تواند حاصل این روز باشد و کمک کند تا برگزاری رویداد ها را تقویت کنیم و تصویری بهتر از ایران و تولیدات صنعتی کشور به دنیا نشان دهیم چرا که این صنعت زمانی موثر خواهد بود که به بهترین شکل ممکن عرضه شود و در معرض دید مشتاقان قرار بگیرد.

قادری روز صنعت نمایشگاهی را به فعالان این عرصه در کشور تبریک گفت و خاطر نشان کرد: فعالان عرصه نمایشگاهی پایه گذاران سیستم تبادل اطلاعات و انتقال تکنولوژی هستند و مجموعه سایت، برگزار کننده و غرفه ساز در کنار هم توانند قدرت صنعتی کشور را به دنیا اثبات کنند.

مدیرعامل شهرآفتاب، صنعت نمایشگاه را از زیرساخت های اقتصاد کشور ها برشمرد و بیان داشت: یکی از فعالیت های تاثیرگذار اقتصادی در دنیا نمایشگاه است که از ۱ تا ۱۰ درصد اثرگذاری در اقتصاد آن کشور ها دارد اما در ایران این اثر گذاری به مراتب کمتر است؛ روز نمایشگاه می تواند به شناخت بهتر این فعالان این حوزه نسبت به هم منجر شود و با تبادل اندیشه و شناخت متقابل به گسترش نفوذ صنعت نمایشگاهی کشور بی انجامد.

وی افزود: امروز کشور هایی در دنیا وجود دارند که در تقابل با ایران هستند اما در سالی که توسط مقام معظم رهبری به سال حمایت از کالای ایرانی نامگذاری شده است می توان با افزایش توان نمایشگاه ها، تابو های اقتصادی را شکست و تولیدات با کیفیت ایرانی به جهانیان عرضه کرد؛ این کار نیاز به همکاری و همفکری همه فعالان این حوزه دارد و روز نمایشگاه بهترین فرصت کسب این همگرایی است.(منبع عصر نمایشگاه)

سید محمود موسوی مدیرعامل نمایشگاه بین المللی استان فارس در گفت و گوی اختصاصی با خبرنگار ما با بیان این مطلب اظهار داشت: هر سایت گوشه ای از صنعت نمایشگاه جهان است و برای داشتن صنعتی پویا و زنده نیاز به هم اندیشی و هم افزایی در آن وجود دارد. به عقیده بنده روز صنعت نمایشگاهی فرصت مناسبی برای این امر است.
وی نیاز به ارتباط را از الزامات امروز در پیشبرد همه صنایع به خصوص صنعت نمایشگاهی دانست و خاطرنشان کرد: برای حضور قدرتمند در تجارت جهانی باید ارتباطات خوبی بین صنایع مختلف در اقصی نقاط دنیا برقرار شود و این وظیفه هم به عهده صنعت نمایشگاهی است. صنعت نمایشگاهی کشور وظیفه دارد برای ایجاد این ارتباط از تمام تلاش خود بهره بگیرد و این هدف تنها با همدلی فعالان و همسو شدن آنها با منافع ملی میسر می شود.
مدیرعامل نمایشگاه شیراز افزود: دانش نمایشگاهی در دنیا رو به پیشرفت است و در حوزه های نرم افزاری، سخت افزاری و مدیریت هر روز متد های جدیدی ارائه می شود و صنعت نمایشگاهی ما هم برای اینکه بتواند حداکثر توانمندی ایران را در حوزه های مختلف صنعتی و خدمات به دنیا نشان دهد باید از علم روز بهره مند شود و بهترین راه استفاده از این علم به اشتراک گذاری آن با دیگر فعالان است.
موسوی برگزاری مراسم صنعت نمایشگاهی را راهی برای اجماع بر سر قوانین و مقرارات جدید در صنعت نمایشگاهی دانست و اظهار داشت: در کشور نارسایی های قانونی بسیاری وجود دارد که باید با اجماع به راه حل و قوانین مناسب برسیم تا بتوانیم صنعت نمایشگاهی را به رشد حداکثری خود برسانیم.
وی ضمن تبریک فرارسیدن روز جهانی صنعت نمایشگاه به فعالان و رسانه های این حوزه افزود: امسال مراسم مختصری نیز برای همکاران نمایشگاه بین المللی شیراز برگزار می کنیم و از عزیزانی که در طول سالها ما را در به ثمر رسیدن نمایشگاه های مختلف یاری کردند تقدیر خواهیم کرد. (منبع عصر نمایشگاه)

#GED18

وب سایت روز جهانی صنعت نمایشگاهی : http://globalexhibitionsday.org

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید